زمستان 92 - مهندسی + عمران + آبادانی + توسعه
سفارش تبلیغ
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
*توجه *توجه برای مشاهده مطلب و یا دانلود فایل مورد نظر خود به پایین همین پست مراجعه گردد

کاشت بامیه
..............................

بامیه با نام علمیHibiscus esculentus از خانوادةپنیرک میباشد که گیاهی یکساله بوده وساقه آن علفی است و به تدریج چوبی می گردد. این گیاه بومی آفریقا یا آسیا است و استفاده از آن در قرن 12 توسط مصریها گزارش شده است. کشت آن در آمریکا به سال 1700 میلادی بر می گردد. علاوه بر انواع خوراکی، گونه‌هاى زینتى و صنعتى (تولید الیاف) فراوانى نیز از آن یافت مى‌شوند.

شرایط آب و هوایی

بامیه همانند خیار و گوجه فرنگی محصول فصل گرم است و مقاومت به هوای خنک و یخبندان ندارد . در نقاطی که دوره رشد کوتاه بوده و شب های آن نسبتاً سرد باشد ، بخوبی رشد نمی کند و میوه خوبی نمی دهد بنابراین آن را در اوایل فصل نمی کارند . همچنین در آخر فصل که روزها کوتاه بوده و شب ها سرد باشد میزان محصول آن کاملاً پایین می آید . بامیه تحمل رطوبت را ندارد . دمای مناسب برای رشد آن بین 21 تا 30 درجه سانتی گراد است . در طول مدت رشد دما نباید از 18 درجه سانتی گراد کمتر و از 35 درجه سانتی گراد بیشتر باشد (1و2).

خاک و کود

برای بامیه خاکهای عمیق و حاصلخیز مناسب بوده و خاک‌هاى شنى‌رسى هوموس‌دار بسیار مناسب براى کاشت بامیه مى‌باشند اما تقریباً در هر خاکیرشد می کند. اگر خاک کمی اسیدی یا خنثی باشد برای گیاه مناسب و بهترینPHبین 6 تا 7 است (1). این گیاه قبل از کاشت به عناصر غذایی بویژه فسفر نیاز دارد . از آنجایی که دارای طول رویش طولانی است دادن کود در زمان بستن و فرم گرفتن میوه ها توصیه می شود . از دادن کودهای نیتروژنه که باعث افزایش رشد رویشی و همچنین کاهش میوه دهی می شود باید اجتنااب کرد . چنانچه بوته گیاه بیش از اندازه رشد کرد می توان گیاه را به حد معینی سرزنی نمود . کودهای آلی برای کشت این گیاه توصیه می شود (2). در پاییز قبل از شخم عمیق، کود دامی به اندازه 20تن در هکتار برای نگهداری آب و مقدار kg200 کود سوپر فسفات تریبل 46 درصد و kg 150 کود سولفات پتاسیم 52 درصد یا کود شیمیایی به فرمول نسبی 5 (نیتروژن)- 10 (فسفر) -5 (پتاسیم) به مقدار 500 کیلو گرم تایکتن در هکتار به محصول داده می شود.

کاشت

بامیه را بعد از گرم شدن هوا کشت می کنند (2). نشاء کاری در این گیاه معمول نیست اما می توان آن را هم بصورت نشا و هم بطور مستقیم در زمین اصلی کشت نمود (1). قبل از کاشت ، بذرها به مدت 24 ساعت در آب قرار می گیرند تا عمل جوانه زنی تسهیل شود . بذر بامیه در ردیف هایی که 120 تا 150 سانتی متر از یکدیگر فاصله دارند ، کاشته می شوند . فاصله دو بوته روی ردیف های کشت بین 30 تا 90 سانتی متر متغیر است که آن به نوع رقم ( پاکوتاه و پابلند بودن ) بوته بستگی دارد . بذور در عمق 1 تا 1.5 سانتی متری خاک قرار می گیرد (2). بذور بامیه بخوبی و براحتی جوانه نمی زنند ، لذا تعداد بذر بیشتری در فاصله کمتری کاشته می شوند ، سپس بوته های اضافی تنک می شوند (1و2). طول دوره جوانه زنی 20-12 روز تعیین شده است. مصرف بذر در هکتار بین 3-5/1 کیلوگرم می باشد.

مراقبت های بعد از کاشت:

سله شکنی ، آبیاری و مبارزه با علف های هرز از کارهای اصلی و اساسی مزرعه بامیه است (2). اگر به گیاه اجازه رشد دهند به بیش از 2 متر می رسد اما بهتر است جوانه انتهایی آن را پیش از رشد یکمتری قطع کنند تا شاخه های جانبی و درنتیجه میوه بیشتری تولید کند و گیاه حالت چنبره ای به خود بگیرد (1).

- آبیاری: این گیاه احتیاج به آبیاری زیاد و عمیق دارد. مخصوصاً آبیاری مرتب در اوایل جوانه زنی و نمو بوته و حداقل هفته‌اى یک‌بار آبیارى براى تولید حداکثر محصول ضرورى است (2).

برداشت:

هنگام برداشت طول میوه بین 5 تا 7 سانتی متر متغیر است . از ظهور گل تا برداشت میوه بین 4 تا 6 روز طول می کشد. در بامیه برداشت میوه مرتب انجام می گیرد . توصیه می شود برداشت میوه هر روز یا دو روز یکبار انجام شود (1و2). زمان برداشت گیاه55-50 روز پس از کاشت گیاه فرا می رسد. دورة برداشت این گیاه معمولاً از خرداد تا مهرماه ادامه می یابد. چنانچه میوه خم شود و دراین صورت شکاف بردارد زمان برداشت آن فرا رسیده است. اگر میوه فقط خم شود و شکافته نگردد از موقع برداشت آن گذشته است. که در اینصورت غلافها چوبی شده و از کیفیت آنها کاسته می گردد (1).

اطلاعات تکمیلی کاشت در منازل:

برای کاشت بامیه در هر 10 متر مربع میزان حدود 30 کیلوگرم کود دامی پوسیده توصیه می گردد. کود سرک مورد نیاز این گیاه در طی فصل رشد یک یا دو بار به صورت سولفات آمونیوم و هر 10 متر مربع یک کیلوگرم است (1).

ارزش غذایی:

بامیه حاوی ترکیباتی از قبیل آهن ، کلسیم ، تیامین ، رایبوفلاوین نیاسین ویتامین C یا اسکوربیک اسید ، لعاب می باشد . در گل های آن دو نوع فلاونول پیگمان به نام گوسی پتین و کوروستین وجود دارد . همچنین بامیه خام حاوی مقادیری پروتئین ، مواد قندی ، هیدرات های کربن ، فسفر ، کلسیم ، سدیم ، خاکستر و ویتامین A دارد (3).

خواص داروئی:

قسمت مورد استفاده دارویی بامیه گل و تخم و ریشه و میوه آن است . بامیه طبق نظر حکمای طب سنتی سرد و مرطوب و از نظر خواص بامیه برای گرم مزاجان خوب است . جوشانده میوه نارس بامیه دارای خواص ادرار آور ، نرم کننده ، التیام دهنده ، مقوی ، لطیف کننده پوست ، تخم آن معرق و محرک قلبی و ضد اسپاسم ، و لعاب حاصل از میوه و تخم آن هم نیز نرم کننده است . و میوه خام آن مقوی قوه جنسی است . بامیه در موارد ناراحتی های سرماخوردگی ای که موجب التهاب یک غشای مخاطی هنگام ترشح می شود ، سوزش مجرای ادرار در موقع ادرار کردن ، تسهیل زایمان های مشکل ، احساس درد در موقع ادرار کردن ، سوزاک به کار می رود . نسخه: ضماد آن در استعمال خارجی به عنوان التیام زخم ها به کار می رود . از برگ های آن به عنوان ضماد نرم کننده استفاده می شود . از جوشانده میوه آن در معالجه سوزاک و سوزاک و سوزش مجاری ادرار استفاده می شود . در خاورمیانه ، اغلب با یک فنجان چای گل بامیه ، که یک چای سنتی خوش طعم خنک و پاک کننده است ، از مسافران پذیرایی می کنند . این چای از گل های بوته ای از خانواده بامیه و پنیرک تهیه می شود (3و 4).

منابع:

1- پیش بین، الف. 1390. سبزیکاری در ویلا. انتشارات آییژ. صفحات 63-65 و 68-69.

2- پیوست، غ. 1388. سبزیکاری. انتشارات دانش پذیر. صفحات 371-379.

3- فلاحتگر لیش، الف. 1390. سبزی درمانی. انتشارات مثل. صفحات 143-145 .

4- محمودی، ع. 1390. خواص شفا بخش سبزی ها و میوه ها. انتشارات وفا. صفحات 53-54.

 


وبسایت تخصصی علوم محیطی و عمرانی ، بانک دانلود رایگان مقالات ، پایان نامه ، کتب ، فیلم و نرم افزارهای عمرانی و علوم محیطی .... برای بازگشت به صفحه اصلی اینجا کلیک کنید...

اولین دیدگاه رو شما بگذارید

  

*توجه *توجه برای مشاهده مطلب و یا دانلود فایل مورد نظر خود به پایین همین پست مراجعه گردد

آشنایی با گیاه خارمقدس
............................................

خار مقدس (نام علمی: Cnicus benedictus) یکی از گیاهان تیره? گل‌ستاره‌ای‌ها (Asteraceae)، راسته گل مینا (Asterales) است. خار مقدس در ایران از جمله در بلندی‌های بالای 2500 متر در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌روید.

گیاهی است یکساله به ارتفاع 40 تا 60 سانتی متر و دارای طعم تلخ و بوی نامطبوع. ریشه کوچک، ساقه راست و زاویه دار و برگها بزرگ، متناوب، به رنگ سبز روشن ...

 

فرمانرو: گیاهان

دسته: گیاهان گلدار

رده: دولپه‌ای‌ها

راسته: راسته گل مینا

خانواده: گل‌ستاره‌ای‌ها

سرده: Cnicus

گونه‌ها: C. benedictus

 

شناسنامه
کاسنی Compositae
:تیره
Cnicus benedictus
:نام لاتین
Blessed thistle
:نام انگلیسی
اشترخار - خارمقدس
:نام فارسی
الشوکه المبارکه
:نام عربی

شرح گیاه

گیاهی است یکساله به ارتفاع 40 تا 60 سانتی متر (گاهی بیشتر) که به طور خودرو در جنوب اروپا، مخصوصاً در مناطق رویشی درختان زیتون و همچنین در مزارع و مناطق بایر ایران می روید.

گیاه یک ساله کرکدار به طول 40 تا 60 سانتی متر ، ساقه کرکدار ، منشعب ، گسترده ، برگها قاعده ای دمبرگ دار برگهای بالائی بدون دمبرگ ، کم و بیش ساقه آغوش به طول 15 - 8 سانتیمتر کردکدار دارای لولهلی نامساوی و رگبرگهای مشخص ، کنار برگهای انتهایی دارای دندانه های خاردار ، گل اذین منفرد و در انتهای شاخه ها ، به طول 2-4 سانتیمتر که توسط برگهای بالائی پوشیده شده است .

گریبان پشمی :‌

برگها نوکدار ، با خارهای جانبی گسترده ، گلچه ها در میان گل آذین که توسط خارهای سخت و متراکم پوشیده شده است قرار دارند .

تماماً لوله ای به رنگ زرد گل های خارجی عقیم ، داخلی ها کامل ، فندقه ها زرد مایل به قهوه ای به طول 8 - 8.5 سانتیمتر درخشنده . دارای رگ زیاد و مشخص ، باده دندانه در نوک .

جقه ها به دو صورت : خارجی ها شامل 10 خار زرد رنگ و سخت و طویل تر از فندقه داخلی ها 10 خار کوچک

گلدهی : اسفند و اردیبهشت

رویشگاه : مزارع ، باغ های میوه و مناطق بایر

نیاز اکولوزیکی

خار مقدس را تقریباً در هر نوع اقلیمی می توان کشت نمود گیاه در طول رویش به مواد و عناصر غذایی خاصی نیاز ندارد. و آنرا در خاکهای غیر حاصلخیز هم می توان کشت کرد البته در صورت کشت انبوه این گیاه باید از خاکهای حاصلخیز استفاده شود تا محصولی با کیفیت مطلوب حاصل گردد.خاکهای شنی یا خاکهای با بافت شنی - رسی برای کاشت گیاه مناسب می باشند. خشکی و کم آبی طولانی برای گیاه مطلوب نیست و سبب کاهش عملکرد می گردد.

آماده سازی خاک

برای تولید گیاه در مقیاس وسیع توصیه می شود پس از انجام شخم عمیق در فصل پائیز 40 تا 60 کیلوگرم در هکتار ازت، 40 تا 45 کیلوگرم در هکتار اکسید فسفر و 40 تا 50 کیلوگرم در هکتار اکسید پتاس به خاک اضافه شود. چنانچه زمین خالی از ازت باشد در فصل بهار، قبل از کاشت گیاه باید 20 تا 25 کیلوگرم در هکتار ازت به خاک نیز اضافه نمود. بستر خاک را بعد از زدن دیسکی مناسب در اوایل بهار برای کاشت گیاه آماده می کنند.

تاریخ و فواصل کاشت

خار مقدس دوره رویشی کوتاهی دارد از این رو می توان آنرا با هر گیاهی به تناوب کشت کرد گیاهانی که سبب افزایش مواد غذائی خاک شوند گیاهان مناسبی برای تناوب کشت با خار مقدس می باشند. گیاه خار مقدس را می توان در فصول مختلف کشت کرد در برخی کشورها این گیاه را در پائیز یا زمستان کشت می کنند در حالیکه در اکثر کشورها آنرا در فصل بهار (اواخر اسفند ، اوایل فروردین یا حتی اواخر فروردین) کشت می نمایند.

کاشت

کاشت اشترخار توسط بذر و با استفاده از بذر کار به صورت ردیفی انجام می گیرد. بذر در ردیفهایی به فاصله 40 تا 50 سانتی متر کشت می شود.تعداد مناسب گیاه در هر متر طولی 7 تا 10 بوته و عمق بذر گیاه در هنگام کشت باید 3 تا 4 سانتی متر باشد. برای هر هکتار زمین به 17 تا 20 کیلوگرم بذر با کیفیت مناسب نیاز است.

داشت

مدت زمان لازم برای جوانه زدن بذر متفاوت است و بستگی به شرایط اقلیمی محل رویش دارد. بذور 8 تا 14 روز پس از کاشت سبز می شوند و ردیفها به آسانی قابل تشخیص می گردند. گیاهان را در دو مرحله 2 تا 3 برگی باید به تعداد دلخواه در طول ردیفها تنک کرد. برای مبارزه با علفهای هرز می توان قبل از کاشت از علف کش مرکازین به مقدار 5/4 تا 5 کیلوگرم استفاده نمود. این گیاه پس از رویش سطح زمین را کاملاً می پوشاند و مانع گسترش علفهای هرز می شود. از این رو در طول رویش تنها یکبار مبارزه شیمیایی با علفهای هرز این گیاه کافی است برگردان کردن خاک بین ردیفها در تهویه خاک و در نتیجه در افزایش عملکرد مؤثر است از آفات مهم خار مقدس می توان نوعی پروانه بنام روزپرک (pyrameis cardui) نام برد که برای مبارزه با آن در مرحله لاروی از آفت کشهای 2/0 درصد فوسدرین (phosdrin) یا از محلول 2/0 درصد بی - آی 58 (Bi58 EC) بصورت محلول پاشی استفاده نمود.

برداشت

پیکررویشی اشترخار را می توان 2 یا حتی 3 بار در سال برداشت کرد. اولین برداشت در مرحله گل دهی (اولین گلها در اواسط خرداد ظاهر می شوند) انجام می گیرد. در کشتهای کوچک محصول را با داس و با استفاده از دستکش های مخصوص برداشت می کنند. در مقیاس وسیع کشت عمل برداشت فقط با استفاده از ماشین امکان پذیر است هنگام برداشت محصول ساقه ها از فاصله 8 تا 10 سانتی متری سطح زمین بریده می شوند. پس از اولین برداشت گیاهان مجدداً رشد می کنند بطوریکه نیمه دوم مرداد زمان مناسبی برای برداشت مجدد محصول خواهد بود. توصیه می شود برای افزایش عملکرد، خاک بین ردیفها پس از اولین برداشت با کولتیواتور برگردان شود. در صورتیکه دما مناسب و آبیاری (بارندگی) کافی باشد می توان برای سومین بار محصول را برداشت نمود. پس از برداشت محصول آنها را خشک می کنند رنگ گیاهان پس از خشک شدن باید سبز روشن باشد. عملکرد این گیاه بستگی به شرایط اقلیمی و زمان کشت آن دارد و بین 1/1 تا 2/2 تن در هکتار (وزن خشک) است نسبت وزن تازه به خشک 5 به 1 می باشد. تذکر : در صورتیکه به بذر گیاه نیاز باشد پس از رسیدن گلها و تشکیل دانه های آن (بدون اینکه پیکر رویشی گیاهان برداشت شود) بذرها را جمع آوری می کنند. گیاهان پس از اولین برداشت مجدداً به گل خواهند نشست ولی مقدار بذر حاصله بسیار کم خواهد بود. برای جمع آوری بذر از همان روش برداشت پیکر رویشی استفاده می شود. اندام های بریده شده برای مدتی روی زمین باقی می مانند سپس دانه ها را با خرمن کوب جدا می سازند.عملکرد بذر 35/0 تا 5/0 تن در هکتار می باشد.

دامنه انتشار

آذربایجان (تبریز ، ماکو، ارومیه، جنوب سلماس) دشت مرغان ، گرگان ، مازندران (آمل) رستم آباد، گیلان ، تهران ، شهرستانک، دماوند، آبگرم، هشتگرد ، سرخه حصار ، بین آبعلی و تهران ، بین کرج و تهران ، قزوین ، کرمانشاه ، همدان ، لرستان، بختیاری ، خوزستان ، فارس (شیراز) مهارلو، جهرم ، دشت ارژن بوشهر، بین بوشهر و برازجان ، کرمان ، خراسان.

 


وبسایت تخصصی علوم محیطی و عمرانی ، بانک دانلود رایگان مقالات ، پایان نامه ، کتب ، فیلم و نرم افزارهای عمرانی و علوم محیطی .... برای بازگشت به صفحه اصلی اینجا کلیک کنید...

اولین دیدگاه رو شما بگذارید

  

*توجه *توجه برای مشاهده مطلب و یا دانلود فایل مورد نظر خود به پایین همین پست مراجعه گردد

اثرات پرایمینگ بذر به وسیله کینتین و پیریدوکسین بر شاخص های جوانه زنی ماریتیغال
....................................................................................................

اثرات پرایمینگ بذر به وسیله کینتین و پیریدوکسین بر شاخص­ های جوانه­ زنی گیاه دارویی ماریتیغال (Silybum marianum L.)

ابوالفضل معصومی زواریان*1، مجتبی یوسفی­راد2، محسن اصغری3

1دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه، گروه زراعت، ساوه، ایران،2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه، گروه زراعت، ساوه، ایران، 3دانشجوی سابق کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه، گروه زراعت، ساوه، ایران

*ایمیل نویسنده مسئول : abolfazl.masumi@gmail.com

چکیده :

به ­منظور بررسی اثرات پرایمینگ بذر گیاه دارویی ماریتیغال (Silybum marianum L.) به­ وسیله کینتین و پیریدوکسین بر جوانه ­زنی و خصوصیات رشد گیاهچه آن، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملاً تصادفی با سه تکرار انجام شد. فاکتور اول پرایمینگ بذر با مقادیر مختلف کینتین شامل سه سطح صفر، 10 و 20 ppm و فاکتور دوم پرایمینگ بذر با مقادیر پیریدوکسین شامل سه سطح صفر، 02/0 و 04/0 درصد بود. به مدت 8 روز، بذور جوانه زده شمارش گردیدند. نتایج مقایسه میانگین اثر کینتین نشان داد که با افزایش میزان کینتین درصد جوانه­ زنی، سرعت جوانه ­زنی، بنیه بذر، طول گیاهچه و وزن خشک گیاهچه کاهش یافت، به­ طوری­ که کم­ترین میزان صفات اندازه­ گیری شده مربوط به سطح سوم کینتین و بیشترین میزان آن مربوط به شاهد بود. نتایج مقایسه میانگین­ های اثر پیریدوکسین نیز نشان داد که با افزایش میزان پیریدوکسین، درصد جوانه­ زنی، سرعت جوانه­ زنی، بنیه بذر، طول گیاهچه و وزن خشک گیاهچه افزایش یافت. علاوه بر این، نتایج مقایسه میانگین های اثرات متقابل سطوح مختلف کینتین و پیریدوکسین نشان داد که بیشترین درصد جوانه زنی، سرعت جوانه­ زنی، شاخص بنیه بذر، طول گیاهچه و وزن خشک گیاهچه مربوط به سطح اول کینتین با سطح سوم پیریدوکسین بود. همچنین کم­ترین میزان متوسط زمان جوانه­ زنی در سطح دوم کینتین با سطح سوم پیریدوکسین مشاهده شد.

برای دانلود نسخه اصلی مقاله بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

 

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=347cc618914be86ba20f5f91288f5778


وبسایت تخصصی علوم محیطی و عمرانی ، بانک دانلود رایگان مقالات ، پایان نامه ، کتب ، فیلم و نرم افزارهای عمرانی و علوم محیطی .... برای بازگشت به صفحه اصلی اینجا کلیک کنید...

اولین دیدگاه رو شما بگذارید

  

*توجه *توجه برای مشاهده مطلب و یا دانلود فایل مورد نظر خود به پایین همین پست مراجعه گردد

دانلود مقالات اثرات استفاده از پیریدوکسین بر روی گیاهان مختلف
.............................................................................

با سلام خدمت بازدیدکنندگان محترم وبلاگ دانشجوی زراعت

یکی از بازدیدکنندگان عزیز وبلاگ، درخواست کرده بودند تا مقالاتی به غیر از مقالات خودم، در رابطه با کاربرد ماده پیریدوکسین درون وبلاگ جهت دانلود قرار بدهم.

تعدادی از مقالات کاربردی در رابطه با پیریدوکسین را جهت دانلود و استفاده درون لینک زیر قرار دادم.

 

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=1cec6502526963e81b2f3e88221f7013

"در این چند سال اخیر که به موضوع پرایمینگ بذور در کشورمان اهمیت داده شده است (البته فقط در سطح تحقیقات!) بیشتر بر روی مواد شیمیایی و هورمون های معروف که اثرات مشخص و معینی دارند، پرداخته شده است و کمتر به اثرات دیگر مواد شیمیایی توجه شده است. پیریدوکسین یکی از این مواد است که تحقیقات زیادی بر روی اثرات آن بر روی بذور و بوته های انواع گیاهان زراعی، دارویی و زینتی صورت نگرفته است. با توجه به تجربه شخصی خودم، به دوستان عزیز پیشنهاد می کنم برای انجام آزمایشات و تحقیقات، به این ماده توجه خاصی داشته باشند (باتوجه به فعالیت کمی که روی این ماده در ایران صورت گرفته شده است، محققین قدرت مانور خوبی برای فعالیت و انجام آزمایش بر انواع گیاهان را دارند)."


وبسایت تخصصی علوم محیطی و عمرانی ، بانک دانلود رایگان مقالات ، پایان نامه ، کتب ، فیلم و نرم افزارهای عمرانی و علوم محیطی .... برای بازگشت به صفحه اصلی اینجا کلیک کنید...

اولین دیدگاه رو شما بگذارید

  

*توجه *توجه برای مشاهده مطلب و یا دانلود فایل مورد نظر خود به پایین همین پست مراجعه گردد

اثرات پرایمینگ توسط نیترات پتاسیم بر شاخص‌های جوانه‌زنی و بیوشیمیایی ماریتیغال
.......................................................................................................

اولین همایش مجازی سراسری کشاورزی و منابع طبیعی پایدار

اثرات پرایمینگ بذر به وسیله نیترات پتاسیم بر شاخص‌های جوانه‌زنی، فعالیت آنزیم پراکسیداز بذور و میزان پروتئین کل گیاهچه گیاه دارویی ماریتیغال

ابوالفضل معصومی زواریان*1، مجتبی یوسفی راد2، محمد شریف مقدسی2

1دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه، گروه زراعت، ساوه، ایران

2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه، گروه زراعت، ساوه، ایران

2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه، گروه زراعت، ساوه، ایران

*ایمیل نویسنده مسئول : abolfazl.masumi@gmail.com

چکیده

به منظور بررسی اثرات پرایمینگ بذر به وسیله نیترات پتاسیم بر روی شاخص‌های جوانه‌زنی، فعالیت آنزیم پراکسیداز و میزان پروتئین کل گیاهچه بذور گیاه دارویی ماریتیغال، آزمایشی به صورت طرح کاملاً تصادفی، در سه تکرار در آذرماه سال 1391 در آزمایشگاه بیوشیمی دانشگاه خوارزمی تهران صورت گرفت. سطوح نیترات پتاسیم عبارت بودند از صفر (شاهد)، 25/0 و 35/0 مول بر لیتر؛ در روزهای دوم، سوم و پنجم فعالیت آنزیم پراکسیداز و در روزهای ششم، هشتم و میزان پروتئین کل گیاهچه و در روز دهم شاخص‌های جوانه‌زنی اندازه‌گیری شدند. نتایج مقایسه میانگین‌های اثر نیترات پتاسیم نشان داد که با افزایش میزان نیترات پتاسیم اختلاف معنی‌داری در درصد جوانه‌زنی، سرعت جوانه‌زنی، طول گیاهچه، وزن خشک گیاهچه و پروتئین کل گیاهچه در روزهای ششم، هشتم و دهم وجود ندارد، اما با افزایش میزان نیترات پتاسیم، میزان آنزیم پراکسیداز بذور در روزهای دوم، سوم و پنجم افزایش می‌یابد.

کلمات کلیدی : پراکسیداز، پرایمینگ، پروتئین، ماریتیغال، نیترات پتاسیم

 

برای دانلود نسخه اصلی مقاله بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=7b583420969d7e920e095305b1c50851


وبسایت تخصصی علوم محیطی و عمرانی ، بانک دانلود رایگان مقالات ، پایان نامه ، کتب ، فیلم و نرم افزارهای عمرانی و علوم محیطی .... برای بازگشت به صفحه اصلی اینجا کلیک کنید...

اولین دیدگاه رو شما بگذارید

  

مشخصات مدیر وبسایت

مهندسی علوم محیطی و عمرانی [108]

وب سایت علوم محیطی و بانک دانلود رایگان مقالات علوم محیطی وعمرانی ، مهندسی عمران ، محیط زیست ، بهداشت محیط ، شهر سازی ، علوم جغرافیا ، آب و هواشناسی ، معماری ، زمین شناسی ، کشاورزی ، منابع طبیعی ، معدن ...
به دلیل حجم زیاد مطالب از جستجو استفاده کنید
Google

جستجو دراین وبلاگ
در تمامی اینترنت

کلمات کلیدی وبسایت

د ، د ، س ، د ، س ، م ، & ، & ، & ، & ، & ، م ، س ، س ، س ، س ، س ، س ، س ، س ، د ، د ، د ، ج ، ج ، ا ، ب ، ب ، ب ، ب ، س ، د ، د ، د ، ع ، ع ، م ، م ، م ، م ، م ، م ، م ، م ، م ، ه ، و ، م ، م ، ر ، ب ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، ت ، د ، د ، د ، د ، د ، خ ، آ ، م ، م ، م ، ل ، ل ، ل ، ل ، ق ، ق ، گ ، ع ، ع ، ع ، ص ، ض ، ع ، غ ، ف ، ف ، ف ، ف ، ف ، ف ، ف ، ف ، ر ، د ، د ، س ، س ، س ، س ، س ، ش ، ش ، ص ، ص ، م ، م ، م ، م ، م ، م ، ن ، ه ، ن ، ن ، ی ، ی ، ک ، ک ، ک ، Y ، آ ، آ ، c ، b ، E ، g ، آ ، آ ، آ ، آ ، ا ، ا ، ا ، ا ، ب ، آ ، ب ، پ ، پ ، پ ، پ ، ت ، خ ، خ ، خ ، چ ، ح ، چ ، خ ، خ ، د ، د ، د ، ت ، ث ، ج ، ج ، ت ، ت ، ث ، ج ، ج ، ج ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، ج ، ج ، ت ، ج ، ج ، ج ، ج ، ج ، ج ، ج ، ث ، ت ، ت ، ت ، ت ، ت ، ت ، د ، خ ، خ ، د ، د ، د ، د ، د ، د ، د ، د ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، خ ، پ ، پ ، پ ، پ ، پ ، پ ، پ ، ب ، پ ، پ ، ب ، پ ، پ ، پ ، پ ، پ ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، آ ، ا ، ا ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، & ، & ، , ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، م ، ک ، ک ، ک ، ک ، ک ، ک ،
ویرایش