زمستان 89 - مهندسی + عمران + آبادانی + توسعه
سفارش تبلیغ
*توجه *توجه برای مشاهده مطلب و یا دانلود فایل مورد نظر خود به پایین همین پست مراجعه گردد

وزیر دادگستری میزان دیه در سال 89 را ابلاغ کرد

سید مرتضی بختیاری وزیر دادگستری در نامه‌ای به روسای دادگستری‌های سراسر کشور، نحوه محاسبه دیه در سال 89 را ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، در این نامه آمده است: در اجرای ماده 297 قانون مجازات اسلامی و با عنایت به فتوای مقام معظم رهبری و اخذ نظر اشخاص خبره و مراکز ذیربط، قیمت سوقیه اعیان 3گانه موضوع احکام دیه مندرج در بندهای 1، 2 و 3 ماده مذکور به شرح زیر برای سال 1389 که به تصویب ریاست قوه قضائیه رسیده، اعلام می‌شود. مقتضی است کلیه مراجع قضایی ارقام زیر را مبنای محاسبه دیه قرار دهند.

1-ارزش‌ ریالی دیه کامل بر مبنای قیمت عین بند 1 ماده 279 قانون مجازات اسلامی چهارصد و پنجاه میلیون ریال (450000000)

2-ارزش ریالی دیه کامل بر مبنای قیمت عین بند 2 ماده 279 قانون مجازات اسلامی پانصد و پنجاه میلیون ریال (550000000)

3-ارزش ریالی دیه کامل بر مبنای قیمت عین بند 3 ماده 279 قانون مجازات اسلامی نهصد میلیون ریال (900000000)


وبسایت تخصصی علوم محیطی و عمرانی ، بانک دانلود رایگان مقالات ، پایان نامه ، کتب ، فیلم و نرم افزارهای عمرانی و علوم محیطی .... برای بازگشت به صفحه اصلی اینجا کلیک کنید...

اولین دیدگاه رو شما بگذارید

  

*توجه *توجه برای مشاهده مطلب و یا دانلود فایل مورد نظر خود به پایین همین پست مراجعه گردد
تنبیه یک شوک جسمی یا روانی است که کودک را متوجه می کند و در مورد عواقب کارش به او هشدار می دهد . این هشدار به صورت های گوناگونی ، همچون نگاه خشم آلود ، بی اعتنایی ، توبیخ ، محروم کردن از گردش ، بازی ، مهمانی رفتن و تماشای تلویزیون و بالاخره کتک زدن و ... قابل اجرا ست .
اگر می توانستیم کودکانمان را فقط با استفاده از روش های مثبت تربیت کنیم خیلی عالی بود ؛ اما نمی توانیم !
برای آموختن الگوهای رفتاری شایسته ، هم روش های مثبت و هم منفی لازم هستند ما قصد نداریم تنبیه را بپذیریم یا رد کنیم ؛ بلکه می خواهیم روش صحیح آن را بیاموزیم تا هنگامی که تنبیه به عنوان یک روش تربیتی ضرورت یافت تأثیر بیشتری داشته باشد .
با مطالعه در سیره معصومان علیهم السلام و زندگی آنها موردی یافت نمی شود که آن بزرگواران یکی از فرزندان خود یا دیگران را تنبیه بدنی کرده باشند ابن سعد از ام سلمه نقل می کند : پیامبر خدمتکار خود را برای کاری فرستاد ، خدمتکار دیر کرد پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند : اگر از قصاص ( در روز قیامت ) نمی ترسیدم تو را با این چوب مسواک تنبیه می کردم .در واقع این گونه سخن گفتن نوعی اعتراض و آگاه کردن او به خطایش است .
کارشناسان تعلیم و تربیت برای تنبیه بدنی آثار مخرب فراوانی ذکر کرده اند که هر یک از آنها به تنهایی می تواند تأثیر بسزایی در روحیه و شخصیت آینده کودک ما داشته باشد و انگیزه ای باشد که والدین به هیچ عنوان از تنبیه بدنی برای کودک خود استفاده نکنند.
1-اضطراب : تنبیه بدنی باعث می شود کودک دائم مضطرب باشد زیرا همواره احساس می کند بر اثر عمل مشابهی دوباره و به ویژه در حضور دیگران تنبیه خواهد شد ، این اضطراب مانع از پیشرفت شده و زمینه ایجاد اختلالات روانی را ایجاد می کند.
2-از بین رفتن اعتماد به نفس : کودکی که به طور دائم تنبیه بدنی می شود به خاطر ضعف عملکرد و ناتوانی در انجام کارهایش به تدریج اعتماد به نفس خود را از دست می دهد و احساس بی کفایتی کرده و شهامت انجام کارهای بزرگ را ندارد.
3-احساس حقارت : کودک یا نوجوانی که کتک می خورد ، شخصیتش تحقیر شده و به مرور زمان ، عزت نفس خود را از دست می دهد و به این باور می رسد که ارزشی ندارد و در این صورت است که هرکار خلافی را به راحتی انجام می دهد . در روایات ما آمده است : « کسی که خودش را حقیر می پندارد ، خود را از شر او در امان ندان .»
4-روحیه زورگویی : تنبیه بدنی به کودک یاد می دهد که می تواند دیگران را کتک زده و از این طریق به خواسته هایش برسد . از این پس او هم به ضعیف تر از خود زور می گوید و آنان را کتک می زند .
5-دروغ گویی : یکی از علت های دروغ گویی کودکان ، ترس از مجازات است . تنبیه بدنی باعث می شود کودک برای فرار از مجازات ، به دروغ گویی متوسل شده ، به مرور زمان این رفتار در او تثبیت شود .
6-به دل گرفتن کینه تنبیه کننده : تنبیه مداوم کودک باعث می شود کینه تنبیه کننده را به دل گرفته و در آینده به شکل های گوناگون از تنبیه کننده ، انتقام بگیرد .همچنین باید توجه داشت ، کودکان زیر 5 سال ،معنای تنبیه را به درستی نفهمیده و از آن دشمنی ، عدم امنیت و خطر برداشت می کنند .
تنبیه بدنی پیامدهای منفی دیگری نیز دارد که در ادامه فهرست وار به آنها اشاره می کنیم :
·کودکان را به حیله گری و ریاکاری وا می دارد .
·باعث افسردگی کودکان می شود.
·بچه ها را به سمت خود آزاری سوق می دهد .
·باعث لجبازی آنان می شود .
·کودکان را گوشه گیر می کند .
·آنها را بی ادب و نسبت به اطرافیان بی تفاوت می سازد .
·حس کنجکاوی و ابتکار را در آنان می کشد .
·احترام و اعتماد کودکان را نسبت به بزرگتر ها سلب می کند .
·پرخاشگری را به آنان یاد می دهد .
·شهامت و غرور بچه را از بین می برد.
·شادی ها را در آنان سرکوب می کند .
·و . . .

وبسایت تخصصی علوم محیطی و عمرانی ، بانک دانلود رایگان مقالات ، پایان نامه ، کتب ، فیلم و نرم افزارهای عمرانی و علوم محیطی .... برای بازگشت به صفحه اصلی اینجا کلیک کنید...

اولین دیدگاه رو شما بگذارید تعریف تنبیه, آثار مخرب تنبیه بدنی, پیامدهای منفی تنبیه بدنی ،

  

*توجه *توجه برای مشاهده مطلب و یا دانلود فایل مورد نظر خود به پایین همین پست مراجعه گردد
هدفمندی یارانه ها در ایستگاه کشاورزی

ارائه ای از : جناب آقای علی ابراهیمی – روزنامه همشهری

بخش کشاورزی به عنوان اصلی ترین محور توسعه اقتصادی کشور به رغماقدامات انجام شده با اهداف پیش بینی شده در اسناد بالا دستی کشور فاصله بسیاردارد.

 

این در حالی است که با جدی تر شدن مباحث مطرح در زمینه اجرایقانون هدفمند کردن یارانه ها، این روزها گمانه زنی های مختلفی در زمینه آثار ونتایج اجرای این قانون در بخش کشاورزی مطرح بوده و به نظر می رسد این بخش نیزهمانند سایر بخش های اقتصادی کشور از پیامدهای مثبت و منفی اجرای این قانون مستثنینیست. این شرایط موجب شده است در حالی که برخی دست اندرکاران بر تأثیر منفی حداقلیاجرای این قانون در بخش کشاورزی تأکید دارند برخی دیگر با توجه به شرایط موجود اینبخش مانند کمبود شدید سرمایه گذاری، تولید بر مبنای نیروی کار، سهم ناچیز ماشینآلات پیشرفته در تولید و سهم عمده یارانه انرژی در استحصال آب مورد نیاز این بخشامکان اجرای این قانون در بخش کشاورزی راضعیف قلمداد کنند. با این وجود هنوز زمان وچگونگی هدفمند کردن یارانه ها و آزاد سازی قیمت حامل های انرژی در بخش کشاورزی بهدرستی مشخص نبوده و تولید کنندگان این بخش نیز پیامدهای اجرای این قانون را بهانتظار نشسته اند.

از آنجا که تأمین آب سر فصل حیات بخش کشاورزی است به نظر می رسداجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در بخش کشاورزی به ویژه در زمینه چگونگی تأمینانرژی مورد نیاز برای استحصال آب با چالش مواجه است.

در شرایطی که حدود 55 درصد آب مورد نیاز بخش کشاورزی با تکیه برمصرف انرژی و از طریق چاه ها تأمین می شود، مشخص نیست درصورت حذف یارانه انرژی اینبخش، کشاورزان تا چه حد توان ادامه تولید و رقابت در بازارهای داخلی و صادراتی راخواهند داشت. در واقع سهم عمده زراعت آبی در تولید محصولات کشاورزی موجب شده تادرصورت آزاد سازی نرخ حامل های انرژی و افزایش قیمت تمام شده تولید، بسیاری ازتولیدات بخش کشاورزی توان رقابت با محصولات تولیدی سایر کشورها را نداشته و آزادسازی نرخ آب و انرژی در این بخش، ضعف رقابت پذیری تولیدات کشاورزی را تشدید می کند. از سوی دیگر به اعتقاد برخی کارشناسان در شرایطی که کشورمان با حدود 130میلیارددلار خلأ سرمایه گذاری در بخش کشاورزی مواجه بوده و کشاورزی فرسوده و مستهلک قیمتهای تمام شده تولید در این بخش را افزایش داده است، به نظر می رسد حذف یارانه انرژیو آب در بخش کشاورزی، اقتصادی و مقدور نبوده و آثار زیانباری را بر کاهش سطح معیشتکشاورزان و گسترش فقر داشته باشد.

? تخصیص اعتبار 4 هزار میلیارد ریالی

همانند سایر بخش های تولیدی ارائه بسته های حمایتی از جملهراهکارهایی است که برای مقابله با آثار منفی احتمالی اجرای قانون هدفمند کردنیارانه ها و آزاد سازی نرخ حامل های انرژی در بخش کشاورزی پیش بینی شده است. درشرایطی که دغدغه هایی در مورد زمان و چگونگی اجرای این قانون در بخش کشاورزی مطرحاست تازه ترین اقدامات از تخصیص 4 هزار میلیارد ریال اعتبار به بخش کشاورزی برایحمایت از تولید در این بخش با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها حکایت دارد.

براساس مصوبه 23 آبان ماه 89 هیأت وزیران، دولت اعتباری بالغ بر4هزار میلیارد ریال برای حمایت از بخش کشاورزی با اجرای هدفمندسازی یارانه هااختصاص داده که 2 هزار میلیارد ریال آن برای جایگزینی 15 هزار دستگاه تراکتورفرسوده تخصیص داده خواهد شد. براساس این مصوبه، مبلغ 4 هزار میلیاردریال از محلمنابع ماده (12) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور موضوع جزء (ب) بند (9) قانونبودجه سال 1389 کل کشور برای کمک به تأمین هزینه های ناشی از هدفمندسازی یارانه هاو پیشگیری و مدیریت تبعات آن در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار داده می شود تا پساز مبادله موافقت نامه با معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری و بارعایت قوانین و مقررات مربوط هزینه شود. از این میزان اعتبار، مبلغ 2 هزار میلیاردریال برای جایگزینی تعداد 15 هزار دستگاه تراکتور فرسوده به صورت اعطای تسهیلات (وجوه اداره شده) با مشارکت بانک های عامل به مدت 5سال، اختصاص خواهد یافت.

در این گزارش به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت آمده است: مبلغ2هزار میلیارد ریال نیز برای بهینه سازی مصرف انرژی این بخش، کشاورزی حفاظتی،بهینه سازی مصرف انرژی در واحدهای مرغداری و دامداری و نیز تسهیلاتی برای موتور وپمپ آب و سایر موارد حوزه فعالیت بخش کشاورزی اختصاص خواهد یافت که این اعتبارات بهصورت 20درصد کمک بلاعوض و 80 درصد تسهیلات (وجوه اداره شده) است. براساس جزء (ب)بند 9 قانون بودجه امسال نیز به دولت اجازه داده شده برای پیشگیری، مقابله و جبرانخسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه و مدیریت خشکسالی، تنخواه گردان موضوع ماده (10)قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1380را به 3 درصد و اعتبارات موضوعماده (12) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران را به 2 درصد افزایش دهد. همچنین اعتبارمذکور با پیشنهاد معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری و تصویب هیأتوزیران قابل هزینه است.

? ابهام در چگونگی اجرا

تخصیص اعتبارات مذکور برای مقابله با آثار منفی اجرای قانونهدفمند کردن یارانه ها در بخش کشاورزی در حالی صورت می گیرد که اجرای این قانون جزدر مورد آب و انرژی تأثیر چندانی بر افزایش قیمت سایر نهاده های تولید در این بخشندارد چرا که سایر نهاده های تولید کشاورزی مانند کود شیمیایی و سم با قیمت هایتضمینی به کشاورزان عرضه شده و پس از آزاد سازی نیز قیمتی معادل قیمت های جهانیخواهد داشت. از سوی دیگر از آنجا که محصولات اساسی تولید در بخش کشاورزی قیمتیتضمینی دارد ممکن است با افزایش هزینه تمام شده تولید قیمت این محصولات افزایشیابد؛ در چنین شرایطی این دغدغه وجود دارد که با افزایش قیمت محصولات غیرتضمینی دربازار آزاد، قدرت خرید مردم کمتر شده و کشاورز مجبور به حرکت به سمت تغییر الگویکشت و تولید محصولاتی شود که دارای خرید تضمینی است.

با این وجود به نظر می رسد دغدغه اصلی اجرای قانون هدفمند کردنیارانه ها در بخش کشاورزی به چگونگی تأمین هزینه انرژی استحصال آب کشاورزی است چراکه بخش عمده تولیدات بخش کشاورزی از طریق زراعت آبی حاصل شده و حتی تأمین انرژیمورد نیاز ماشین آلات کشاورزی نیز با توجه به نقش عمده نیروی انسانی در تولیدمحصولات این بخش، چالش بزرگی محسوب نمی شود.

در واقع چگونگی تأمین انرژی مورد نیاز استحصال آب چالش اصلیاجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در بخش کشاورزی است. با این شرایط امکان افزایشقیمت انرژی بخش کشاورزی و آب پشت سدها برای به دست آوردن نرخی متعادل نیز وجودندارد چرا که اگر دولت بخواهد قیمت انرژی را بدون گران کردن نرخ آب پشت سدها افزایشدهد نوعی نابرابری شکل گرفته و درصورتی که بخواهد این دو قیمت را با هم افزایش دهدنیز ادامه تولید محصولات کشاورزی به دلیل افزایش شدید قیمت تمام شده تولید در اینبخش میسر نخواهد بود. با این شرایط هنوز به درستی مشخص نیست که اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها در بخش کشاورزی چگونه و بر چه مبنایی صورت خواهد گرفت. اما آنچهمسلم است در شرایط کنونی امکان آزاد سازی قیمت انرژی و آب بخش کشاورزی وجود ندارد؛گرچه می توان قیمت سایر نهاده های تولید مانند کود، سم یا ماشین آلات کشاورزی را طیمدت 2تا3 سال حذف کرد.

? ضرورت بسترسازی

شاید بتوان کمبود سرمایه گذاری و توسعه مکانیزاسیون در بخشکشاورزی را عمده ترین چالش پیش روی این بخش قلمداد کرد؛ موضوعی که موجب شده تاعلاوه بر هزینه هایی که به دلیل هدر رفتن آب یا ضایع شدن بخشی از محصولات کشاورزیدر مرحله برداشت به کشاورزان تحمیل می شود، قیمت تمام شده تولید در بخش کشاورزی نیزبا افزایش چشمگیری مواجه شود؛ چالشی که مقابله با آن در کوتاه مدت میسر نبوده ونیازمند تخصیص اعتبارات بیشتر یا ایجاد زمینه و انگیزه قوی در بخش خصوصی برایسرمایه گذاری زیربخش های کشاورزی در سایه سیاست های پایداری است که به سرمایهگذاران اطمینان لازم برای بازگشت سرمایه را بدهد. به اعتقاد برخی کارشناسان اکنونکشورمان با حدود 120تا 130 میلیارد دلار خلأ سرمایه گذاری در بخش کشاورزی مواجهبوده و در واقع کشاورزی فرسوده و مستهلک علت اصلی قیمت های تمام شده بالای تولید دراین بخش است.

با این روند به نظر می رسد تا اصلاح ساختار بخش کشاورزی، رشدسرمایه گذاری، افزایش سهم ماشین آلات در تولید، کاهش وابستگی این بخش به نیروی کارو کمتر شدن مصرف آب نمی توان بخش عمده ای از یارانه های پرداختی انرژی برای تأمینآب در این بخش را حذف و پرداخت یارانه ها در این بخش را هدفمند کرد چرا که حدود90درصد انرژی بخش کشاورزی برای استحصال آب به مصرف رسیده و نمی توان یارانه پرداختیبرای تأمین انرژی استحصال آب در بخش کشاورزی را در آینده ای نزدیک حذف کرده یا کاهشداد.

منبع : سایت آفتاب


وبسایت تخصصی علوم محیطی و عمرانی ، بانک دانلود رایگان مقالات ، پایان نامه ، کتب ، فیلم و نرم افزارهای عمرانی و علوم محیطی .... برای بازگشت به صفحه اصلی اینجا کلیک کنید...

اولین دیدگاه رو شما بگذارید

  

*توجه *توجه برای مشاهده مطلب و یا دانلود فایل مورد نظر خود به پایین همین پست مراجعه گردد
تکرار مداوم تراژدی آتش و دود

ارائه ای از : سرکار خانم بهاره صفوی – روزنامه جام جم

طی چند ماه گذشته تقریبا تمام جنگل های کشور با آتش دست بهگریبان بوده اند. هفته گذشته در ادامه این جریان، دور سوم آتش سوزی جنگل های گلستانبا وقوع حریق در جنگل های ناهارخوران گرگان در حالی آغاز شد که آتش سوزی سری اولجنگل های گلستان در سال جاری از 26 آبان ماه آغاز شد و در دو سری قبلی در 5 منطقهجنگلی گلستان بیش از 80 فقره آتش سوزی رخ داد و بیش از 120 نقطه دچار حریق شد.

 

به این ترتیب صدها هکتار از بهترین جنگل های هیرکانی و خزریگلستان در آتش سوختند. در حالی که هنوز دور سوم آتش سوزی ها مهار نشده، ساکناناطراف بیم دارند که باقیمانده جنگل نیز بسوزد و از این ثروت ملی دیگر چیزی باقینماند. اما تجربه مشابه در سنندج، دالاهو، پاسارگاد، جنگل ابر، ارسباران و ده هامنطقه دیگر باعث شده اند تا از ابتدای سال تاکنون، تراژدی آتش و دود در اقصا نقاطکشور ما تکرار شود.

در این میان اگرچه آتش سوزی گلستان به دلیل طول مدت و گستردگیفاجعه رشدی 8 درصدی در میزان آتش سوزی سالانه جنگل های کشور را نشان می دهد و درنوع خود رکوردی بی سابقه بر جای گذاشته، اما این موضوع مشکل امروز و فردا نیست. بنابر آمار فائو (سازمان جهانی خواربار و کشاورزی سازمان ملل)، ایران سالانه 0/06 درصداز جنگل های خود را بر اثر آتش سوزی از دست می دهد که این میزان معادل 6500 هکتاراز جنگل هاست.

برای درک بهتر روند از بین رفتن سال به سال جنگل های کشور میتوان به آمار دیگری از فائو درباره مساحت جنگل ها و زمین های جنگلی ایران اشاره کردکه براساس آن تا پایان سال 1980 میلادی، مساحت جنگل های ما 18 میلیون و 43 هزارهکتار برآورد شده، اما آمارهای سال گذشته این سازمان حاکی از آن است که مساحت کلجنگل های ایران به 11 میلیون و 75 هزار هکتار کاهش یافته و سهم هر ایرانی از جنگلها به 2/0 هکتار رسیده است، در حالی که سرانه استاندارد جنگل در جهان برای هر نفر0/8هکتار است.

در این میان هر چند آمارهای سازمان های جهانی از مساحت جنگل هایایران با آماری که از سوی سازمان نهادهای مسوول این کشور اعلام شده، متفاوت است،اما تمام این آمارها بر کاهش چشمگیر جنگل های ایران در 4 دهه گذشته دلالت دارند. آتش، کاهش رطوبت، خشکسالی، عدم بارندگی مناسب، خشک بودن برگ درختان در فصل خزان وعدم بهره برداری از زمین هایی با شیب 60 تا 70 درجه در ارتفاعات دست به دست هم دادهتا این آتش سوزی ها که به صورت نقطه ای بوده اند، پس از مدت کوتاهی در سطحی وسیعگسترش پیدا کنند.

در چنین وضعیتی هرچند در خوشبینانه ترین حالت می توان علت آتشسوزی های اخیر را خشکی اقلیم و جنگل دانست، اما از نقش انسان به عنوان عامل شروعآتش سوزی و از همه اسفبارتر نبود امکانات لازم برای اطفای حریق با گذشت روزها وهفته ها نمی توان براحتی گذشت.

آتش سوزی تنها یکی از مشکلاتی است که در میان انواع و اقساممصیبت ها، گلستان را با بیش از 450 هزار هکتار وسعت روز به روز کوچک تر و نحیف ترمی کند؛ چرا که در طول سالیان اخیر این تنها باقیمانده جنگل های خزری و هیرکانی بابی مهری های فراوان از جمله شکار بی رویه وحوش و تعلیف دام روبه رو بوده و بویژهاحداث جاده باعث قطعه قطعه شدن زیست بوم های این منطقه شده و خسارات جبران ناپذیریرا به آن وارد کرده است.

حقیقت تلخ این است که مدیریت منابع طبیعی در کشور ما ضعیف است؛چراکه به عنوان مثال در حالی که در کشورهای دیگر نیروی هوایی، برج های دید بانی وسیستم های اطفای حریق وجود دارند، تا قبل از آغاز آتش سوزی ها سازمان جنگل ها ومحیط زیست ایران، یک هلیکوپتر هم نداشت تا بتواند با سرعت وارد عملیات اطفای حریقشود.

در چنین شرایطی با تاکید مسوولان مبنی بر سطحی بودن آتش سوزی وعدم وجود نگرانی در این مورد، آتش ها در دل گلستان پیشروی کردند و حتی درخت هایکهنسال ارزشمند را بر زمین انداختند. در چنین شرایطی حتی بالگردهایی که روزها پس ازآغاز آتش سوزی به منطقه اعزام شدند هم نتوانستند در خاموش کردن آتش نقشی ایفا کنند،چراکه ویژه اطفای حریق نبودند و در هر پرواز تنها امکان حمل 3 هزار لیتر آب رادارند که رقم قابل توجهی نیست.

عدم توانایی در مهار آتش سوزی های پی در پی گلستان در حالی استکه به گفته کارشناسان اگر آتش به کمربندها و حریم حفاظتی جنگل های سوزن برگ و دستکاشت منطقه برسد، این جنگل ها به دلیل قابلیت اشتعال بالا بسرعت خواهند سوخت و حاصلسال ها تلاش و زحمت از بین می رود.

? ذخایر ارزشمند سبز کشور

? جنگل های هیرکانی

این جنگل ها نوار سبز شمال ایران از آستارا تا گرگان را پوششداده اند. جنگل های هیرکانی را از قدیمی ترین مناطق و پوشش های گیاهی دنیا میدانند. به گونه ای که قدمت آن را به دوران ژوراسیک (دوره سوم زمین شناسی) منتسب میکنند. قدمت بسیار زیاد این جنگل ها و نیز گونه های منحصر به فرد موجود در آن (برخیگونه های اندمیک) باعث شده به عنوان یکی از باارزش ترین مناطق جنگلی ایران و دنیامحسوب شود. جنگل گلستان و جنگل ابر دو نمونه از جنگل های هیرکانی هستند. جنگل هایهیرکانی را می توان به عنوان یک موزه زنده در نظر گرفت.

? جنگل های ایرانی تورانی

پهنه جنگل های ایرانی تورانی بسیار وسیع است و تقریبا تمامایران را دربرمی گیرد. به همین دلیل این جنگل ها (که در 2 بخش کوهستانی و دشتیتوزیع شده اند) اهمیت بسزایی دارند. همه جنگل های شمال خراسان، دامنه های شرقیزاگرس و جنگل های پراکنده درمنه، بادام، پسته وحشی و... مناطق مرکزی ایران جزو اینتیپ جنگل محسوب می شوند.

? جنگل های کرانه خلیج فارس و دریای عمان

جنگل هایی کاملا ویژه که نوار ساحلی جنوب ایران را در بر گرفتهاند. از جنوب خاش تا تمام بخش های جنوبی خوزستان شامل این جنگل ها می شود. در اینمنطقه بیش از 50 گونه گیاهی اندمیک (اختصاصی) وجود دارد بخصوص گیاه مهرخوش که بهدلیل آثار دارویی کم نظیرش، برداشت بی رویه می شود و تا نابودی کامل فاصله چندانیندارد.

? جنگل های زاگرس

این جنگل ها که عمده درختانش بلوط است، از شمال غرب کشور(پیرانشهر و سردشت) آغاز و تا استان فارس (فیروزآباد) ادامه می یابد. به دلیل اینکه جنگل ها درکریدور ورودی غربی کشور قرار گرفته اند ارزش بسیار زیادی در تنظیمکیفیت هوای ورودی به کشور دارند.

? جنگل های ارسباران

ارسباران نیز در ردیف جنگل های هیرکانی قرار دارد و یکی از 5رویشگاه جنگلی مهم ایران محسوب می شود. تنوع زیستی ارسباران باعث شده این پهنه بهعنوان ذخیره گاه زیستی (ژنتیکی) به جهانیان معرفی شده و ثبت جهانی شود.

منبع : سایت آفتاب


وبسایت تخصصی علوم محیطی و عمرانی ، بانک دانلود رایگان مقالات ، پایان نامه ، کتب ، فیلم و نرم افزارهای عمرانی و علوم محیطی .... برای بازگشت به صفحه اصلی اینجا کلیک کنید...

اولین دیدگاه رو شما بگذارید

  

مشخصات مدیر وبسایت

مهندسی علوم محیطی و عمرانی [108]

وب سایت علوم محیطی و بانک دانلود رایگان مقالات علوم محیطی وعمرانی ، مهندسی عمران ، محیط زیست ، بهداشت محیط ، شهر سازی ، علوم جغرافیا ، آب و هواشناسی ، معماری ، زمین شناسی ، کشاورزی ، منابع طبیعی ، معدن ...
به دلیل حجم زیاد مطالب از جستجو استفاده کنید
Google

جستجو دراین وبلاگ
در تمامی اینترنت

کلمات کلیدی وبسایت

د ، د ، س ، د ، س ، م ، & ، & ، & ، & ، & ، م ، س ، س ، س ، س ، س ، س ، س ، س ، د ، د ، د ، ج ، ج ، ا ، ب ، ب ، ب ، ب ، س ، د ، د ، د ، ع ، ع ، م ، م ، م ، م ، م ، م ، م ، م ، م ، ه ، و ، م ، م ، ر ، ب ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، ت ، د ، د ، د ، د ، د ، خ ، آ ، م ، م ، م ، ل ، ل ، ل ، ل ، ق ، ق ، گ ، ع ، ع ، ع ، ص ، ض ، ع ، غ ، ف ، ف ، ف ، ف ، ف ، ف ، ف ، ف ، ر ، د ، د ، س ، س ، س ، س ، س ، ش ، ش ، ص ، ص ، م ، م ، م ، م ، م ، م ، ن ، ه ، ن ، ن ، ی ، ی ، ک ، ک ، ک ، Y ، آ ، آ ، c ، b ، E ، g ، آ ، آ ، آ ، آ ، ا ، ا ، ا ، ا ، ب ، آ ، ب ، پ ، پ ، پ ، پ ، ت ، خ ، خ ، خ ، چ ، ح ، چ ، خ ، خ ، د ، د ، د ، ت ، ث ، ج ، ج ، ت ، ت ، ث ، ج ، ج ، ج ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، ج ، ج ، ت ، ج ، ج ، ج ، ج ، ج ، ج ، ج ، ث ، ت ، ت ، ت ، ت ، ت ، ت ، د ، خ ، خ ، د ، د ، د ، د ، د ، د ، د ، د ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، خ ، پ ، پ ، پ ، پ ، پ ، پ ، پ ، ب ، پ ، پ ، ب ، پ ، پ ، پ ، پ ، پ ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، آ ، ا ، ا ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، & ، & ، , ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، م ، ک ، ک ، ک ، ک ، ک ، ک ،
ویرایش