گل و گل کاری - مهندسی + عمران + آبادانی + توسعه
سفارش تبلیغ
*توجه *توجه برای مشاهده مطلب و یا دانلود فایل مورد نظر خود به پایین همین پست مراجعه گردد

گل و گل کاری
.............................


آشنایی با چند نوع گل

+

50 نکته در مورد نگه داری گل و گیاه

+

آشنایی با گیاهان فصلی

گل مریم Polliantes tuberousa

آخرین گیاه خانواده آماری لیداسه، گل مریم یا بولیانتس توبروزا است.

این گیاه بسیار زیبا با دمبرگ‌های بلند و گلچه‌های سفید، بسیار معطر می‌باشد. پیازهای این گل جزء پیازهای فوق‌العاده حساس به سرما هستند و بهترین زمان برای تکثیر آن موقعی است که خطر سرما رفع شده باشد.

پیازهای گل مریم نسبتاً ریز و کوچک بوده و جداکردن آن از خاک همواره مشکل است و باید با دقت کافی صورت گیرد.

گل مریم در جهان در دو نوع پرورش می یابد

این دو نوع عبارتند از : پایه بلند یا شکوفه ای و نوع پایه کوتاه یا گوشتی

نوع پایه بلند آن دارای گلهای ریز و شکوفه مانند است وطول شاخه های آن گاهی تا یک متر و هشتاد سانتی متر میرسد

نوع پایه کوتاه آن دارای گلهای درشت و گوشتی است و طول شاخه آن از پایه بلند کوتاه تر و ضخامت شاخه آن بیشتر است

گل مریم در کشورهای مختلف از جمله هلند و ایران و چند کشور دیگر پرورش می یابد

در ایران نیز این گل به صورت تجارتی تولید می شود

بیشترین تولید گل مریم در ایران در فصل بهار و تابستان در گلخانه ودر فضای باز در شهر ورامین و در فصل پاییز و زمستان در شهر دزفول است

گل مریمی که در ایران تولید می شود به دلیل معطر بودن آن در دنیا منحصر بفرد است و به دلیل همین مزیت در دنیا جایگاه ویژه ای دارد و هر ساله مقدار زیادی از این نوع گل به سراسر جهان وبخصوص به اروپا صادر می شود

 

گل یخ

Chimonanthus praecox

از خانواده calycanthaceae

گلهای زمستانی گرچه در زیبایی فرم و تنوع رنگ با گلهای فصول دیگر قابل مقایسه نیستند ولی معمولا" رایحه مطبوعشان که فضای اطراف را عطرآگین می کند جبران این کمبود را می نماید

گل یخ همانگونه که از نامش پیداست یکی از این گلهای زمستانی است که در فصل سرما شکوفه می دهد و در قلب یخ گرمی می آفریند . این گل خصوصا" برای استفاده گل بریده و تزئین منزل بسیار طرف توجه است .

مشخصات

اصل این گیاه از چین می آید و شامل درختچه های همیشه سبز و یا برگ ریز می شود . از چهار گونه موجود این گیاه تنها c. praecox بطور عمده کاشته می شود . این همان گیاهی است که ما با نام گل یخ آنرا می شناسیم . بلندی این گیاه به سه متر و گسترش آن به 5/2-3 متر میرسد.

c. praecox درختچه برگ ریز ( سیاه ریشه ) است و شاخه های متعددی دارد که از پای گیاه می رویند . برگهای آن نیزه ای شکل . گلهای فنجانی مانندش بطور تنها و یا جفت در محل اتصال برگ به ساقه ظاهر می شوند . رنگ گلبرگهای خارجی که بلندترند زرد و گلبرگهای کوتاهتر داخلی بنفشند . فصل گل از اواسط آذرماه شروع شده و تا اسفند بطول می انجامد . این گیاه قابلیت تحمل سرما را دارد .

طرز تکثیر

طرز تکثیر این درختچه زیبا و دوست داشتنی بطرق زیر می باشد:

1- بوسیله بذر- بذر رسیده را از درختچه بکنید یا از جائی مطوئن بدست آورید . آنرا اوائل پائیز در گلخانه یا محلی محفوظ در خاکی که از شن - خاکبرگ به نسبت دو و یک آماده کرده اید بکارید . پس از اینکه گیاه سبز و حداقل پنج برگ یا شش برگه شد، آنرا به گلدان دیگری منتقل کرده و بتدریج در هوای آزاد بگذارید . به این ترتیب درختچه ای که کاشته شده در حدود سه یا چهار سال طول میکشد تا به گل بنشیند .

2- بوسیله پاجوش - می توان قبل از ظهور گل یعنی در اواسط آبان ماه که هنوز درخت بیدارنشده است از پاجوشهای بزرگ و شاداب آن با احتیاط جدا کرده و در محلی که مورد نیاز است و یا در گلدان کاشت .

3- بوسیله قلمه - مطمئن ترین طریقه ازدیاد این درختچه ،تکثیر بوسیله قلمه است .جهت گرفتن بهترین فصل پس از خزان برگها یعنی در ماه آذرو اوائل دی ماه می باشد . برای این منظور شاخه های چوبی و یا نیمه چوبی را جداکرده و به اندازه های ده تا پانزده سانتیمتری قطع کنید و آنرا در گلخانه و یا اتاق در ماسه شسته الک کرده ، قلمه بزنید احتیاج به مواظبت فوق العاده ای ندارد در اواسط اردیبهشت می توان قیمه های گرفته و برگ دار را با احتیاط از ماسه خارج کرده و در گلدان مستقل قرار دهید .

4- بوسیله خوابانیدن - ازدیاد این درختچه از طریق خوابانیدن پاجوشها یا شاخه های نیمه چوبی امکان پذیر است .

هرس

این درختچه معمولا" به هرس زیاد احتیاج ندارد مگر آنکه ساقه ها بیش از حد پیرشده باشند. و یا ظاهرا" گیاه شلوغ و نامتناسب باشد . برای هرس و فرم دادن می توان از فروردین ماه ساقه های زیادی و پیر را تا چند سانتیمتری ریشه کوتاه کرد .

آفات و بیماریها

خوشبختانه این درختچه آفت بخصوصی ندارد که باعث از بین رفتن آن شود فقط کم آبی و عوامل فیزیولوژیکی خاک باعث ظهور لکه های قهوه ای روی برگها و یا زردی برگها می شود که با آبیاری منظم و کودپاشی برگها و ساقه این نقیصه نیز برطرف می شود .

 

گل کاغذی

خانواده Nyctaginaceae

گل کاغذی از گیاهان بسیار زیبایی است که در سالهای اخیر به طوری چشمگیری مورد توجه قرار گرفته است. این گیاه در طبیعت به صورت درختچه بالا رونده می روید و در بعضی از مناطق در طراحیهای فضای سبز به کار می رود.گل کاغذی با رنگهای متنوع خود در سبدهای آویزان و داربستها کاشته می شود. گل کاغذی در برابر سرما مقاوم است و در تابستانهای گرم که دیگر گیاهان قدرت گلدهی ندارند،این گیاه، توده ای از گل را به ارمغان می آورد.

تکثیر:

گل کاغذی بوسیله قلمه تکثیر می شود.گرچه تکثیر این گیاه کار نسبتاً مشکلی است، ولی در ریشه دهی ، قلمه ها رشد سریعی از خود نشان می دهند. بسیاری از واریته ها مثل Barbarakarst, Raspberrylce ,Crimson loke و... با رنگهای صورتی، قرمز، پرتقالی و سفید به صورت هیبرید قابل تکثیر هستند. باید بخاطر داشت که جابجا کردن قلمه ریشه دار این گیاه حساس ، بسیار مشکل است.

Bougainvillea spectabilis

 

از آنجا که ریشه های این گیاه ترد و باریک هستند، در صورت جابجایی غیر اصولی آن ، به شدت صدمه می بیند. قلمه ها در محل اصلی باید به طور بسیار عمیقی کاشته شوند، و همچنین موقع جابجایی این گیاه باید توجه کرد که در تماس دست با ساقه ، آوندها آسیب نبینند.

Nyctaginaceae - Mirabilis jalapa

نیازهای زیست محیطی

نور: این گیاه به نور فراوان نیاز دارد و باید در روشنترین بخش گلخانه نگهداری شود.

حرارت: گل کاغذی بومی آمریکای جنوبی، برزیل و نواحی گرمسیری است و نسبت به سرما و یخبندان بسیار حساس می باشد. درجه حرارت 37 درجه سانتیگراد در طول روز و 15درجه سانتیگراد درشب هنگام برای این گیاه مناسب است و در خارج از این طیف دمایی گیاه رشد خوبی ندارد.

محیط کشت : گل کاغذی محیط مرطوب را نمی پسندد و باید در گلدانی با زهکشی مناسب کاشته شود، و در غیر این صورت این گیاه به انواع بیماریهای ریشه ای دچار می شود.

آبیاری : گل کاغذی باید یکبار و به طورکامل آبیاری شود وتا خاک گلدان کاملاً خشک نشده ، آبیاری مجدد صورت نگیرد.باید به یاد داشت که در موقع گلدهی،اگر خاک آن خیلی خشک شود ، گلهای آن خواهد ریخت.

کود: این گیاه به محلولی از کود تقویت شده با عناصر کمیاب نیاز دارد.افزایشppm 200 ازت به خاک، کمک فراوانی به رشد آن می کند. میکروالمنتها برای بقای این گیاه بسیار مهم و ضروری محسوب می شوند، همانطورکه عناصری مثل منیزیم، آهن ، منگنز ، برای رشد گل کاغذی جنبه حیاتی دارد. در هنگام زرد شدن برگهای این گیاه گاه لازم است تا ppm 50 سولفات منیزیم به خاک اضافه شود.

آفات و حشرات : اگر مراقبت و نگهداری از این گیاه به خوبی انجام شود،آفات و حشرات مشکلی را ایجاد نخواهند کرد.ولی در مواقع ضروری ، از قارچ کشهای محلول می توان استفاده کرد.شته و کرمها را می توان با رزمیترین،ارتن، و تام کنترل کرد.

بعد از 4-3 هفته که گل کاغذی در گلدان مستقر شد ، باید آن را قدری کوتاه کرد .اگر این گیاه در گلخانه نگداری شود در طول 4 هفته حداقل باید دوبار کوتاه شود. دوران گلدهی آن از آذرماه آغاز و تا شهریور همچنان ادامه دارد.گرچه گل کاغذی در نقش یک گیاه آویز از فرم زیبایی برخوردار است ولی کوتاه کردن و فرم دادن به آن ، به منظور جلوگیری از بلند و بدفرم شدن آن ضروری است.

واریته ها:

1ـ گل قرمزها:مثلBarbara karst ،JuanitaHtten(مناسب برای آویز) Temple (با برگهای موجدار)

2ـ گل بنفشها نظیر Royalourple,Brasiliensis

3ـ گل نارنجی نظیرAlbama Sunset (گلها به رنگ صورتی برمی گردند)

4ـ گل صورتی نظیرJames Walker,Mauree Hatten,Surprise

5ـ گل سفید مثل Summer snow

6ـ واریته با برگهای رنگارنگ نظیر Raspberryice,Vicky,Mardigras

7ـ واریته های با دو گل:این واریته گلهای خود را با رنگهای صورتی،قرمز و پرتقال تا زمان پژمرده شدن حفظ می کند.

تحقیقات انجام شده برروی گل کاغذی: طبق گزارشات جامعه بین المللی باغبانی از ایتالیا، (1990) جهت تولید شاخه و گل بیشتر از این گیاه استفاده ازBA 6 توصیه می شود.این تحقیقات نشان می دهد که اسپریppm 100-50 ازBA6 ، 24 ساعت بعد از اولین برش سرشاخه ها در مورد واریته های متوسط و ppm 200 از آن در مورد واریته های قویتر بهترین نتیجه را می دهد.اسپری سوم بعد از بریدن نوبت دوم انجام می شود.

BA 6 در موقع بریدن سرشاخه ها جهت تهیه قلمه نیز مفید است.

 

50نکته در مورد نگهداری از گل و گیاه

1) غنچه‌های گل رز یا میخک در صورتی‌که بسیار بسته باشند هرگز باز نمی‌شوند بنابراین از خرید آنها خودداری کنید.

2) به هنگام قرار دادن گل در گلدان برگ‌هائی را که در آب قرار می‌گیرند ببرید. توجه کنید که برگ‌ها زودتر از گل از بین می‌روند پس سعی کنید برگ‌های سالم و تازه انتخاب نمائید. قبل از گل‌آرائی ساقه‌های نرم را با قیچی ببرید.

3) می‌توانید یک توری سیمی در ته گلدان قرار داده و ساقه‌های گل‌ها را در آن قرار دهید.

4) برای نگهداشتن شاخه‌های گل در گلدان می‌توانید یک نوار چسب را به‌طور افقی و عمودی بر لبه? گلدان بچسبانید.

5) اگر از کودهائی استفاده می‌کنید که از فضولات پرندگان تهیه شده‌اند قبل از استفاده، آنها را با انواع قارچ‌کش‌ها ضدعفونی کنید.

6) هرگز گلدان گل را مستقیم در برابر نور خورشید نگذارید.

7) برای آبیاری گل‌ها همیشه از آب ولرم استفاده کنید چون آب سرد و یا گرم به گل‌ها لطمه می‌زند.

8) گاهی پیش می‌آید که گلدان شما بزرگ‌تر از تعداد گل‌هائی است که دارید در این‌صورت یک لیوان کوچک را پر از آب کرده و درون گلدان قرار دهید. سپس گل‌ها را داخل لیوان بگذارید.

9) اگر گلدان شما ترک کوچکی دارد، ترک را با کمی موم نرم شمع بگیرید.

10) هنگام خرید گلدان توجه کنید که گل‌ها در گلدان کریستال زیباتر به‌نظر می‌آیند.

11) اگر ساقه‌? گل‌های شما خمیده هستند ساقه‌ها را برای 10 ثانیه در آب سرد غوطه‌ور کنید، جریان هوا در ساقه متوقف می‌شود.

12) در یک سیب‌زمینی خام سوراخ‌هائی ایجاد کرده و هر گل رز را در یکی از این سوراخ‌ها بگذارید. عمر گل‌های شما طولانی‌ می‌شود.

13) برای خشک کردن گل‌ها آنها را به حالت واژگون آویزان کنید.

14) گل لاله تازه را با سفیده? تخم‌مرغ رنگ کنید تا بسته بماند.

15) به هنگام خریداری گیاه پشت و روی آن را با دقت نگاه کنید تا آفت زده نباشد.

16) گل‌های رز خشک را روی یک کتری آب جوش نگه دارید تا دوباره تازه شود.

17) از مایکروویو نیز برای خشک کردن گل‌ها می‌توانید استفاده کنید.

18) یک پیمانه شکر را در آب حل نموده و گل‌ها را در این شربت فرو کنید و بگذارید خشک شود گل‌های شما بلورین نشان داده می‌شوند.

19) برای تمیزی گلدا‌ن‌ها از یک سفید کننده استفاده کنید.

20) گل‌هائی که برای گذاشتن روی میز ناهارخوری انتخاب می‌کنید باید ساقه‌ای کوتاه داشته باشد تا جلوی دید را نگیرند.

21) برگ گلدان‌ها را با شیر پاک کنید تا براق و زیبا شوند.

22) برای سمپاشی از آب تنباکو استفاده کنید چون خطری برای انسان ندارد.

23) گرده گل می‌تواند بر روی قالی لک بیندازد برای جلوگیری با یک نوار چسب آن را بردارید.

24) هنگام جابه‌جائی کاکتوس مواظب باشید دست‌هایتان آسیب نبیند برای این منظور می‌توانید از یک تکه موکت استفاده کنید.

25) وقتی از گل فروشی گیاهی آپارتمانی می‌خرید آن را در یک کارتن قرار داده و به خانه ببرید تا هوای سرد باعث پژمردگی آن نگردد.

26) گل‌ها را شب هنگام بچینید تا عمر بیشتری داشته باشد.

27) بسیاری گل‌ها در هوای مرطوب زودتر از بین می‌روند مثل زنبق سفید، پس یک سنگریزه در ته گلدان قرار دهید تا آب زودتر خارج شود.

28) وسائل باغبانی را داخل خانه نیاورید چون آ فات و آلودگی‌ها وارد محیط خانه می‌شوند.

29) به مقدار نیاز از آب استفاده کنید، آب زیاد باعث پوسیدگی ریشه? گیاهان می‌شود.

30) گیاهان را به‌صورت گروهی نگهدارید تا افزایش رطوبت باعث شادابی آنها گردد.

31) برگ‌های گیاهان را همیشه تمیز نگه دارید.

32) از قلم موی رنگ برای تمیز کردن گیاهان کرک‌دار می‌توان استفاده کرد.

33) در زمستان به کاکتوس طلائی آب ندهید.

34) اگر گلدان شما بد بو است یک قاشق خردل به آن اضافه کرده بعد از یک ساعت آن را بشوئید.

35) گل‌ها به موسیقی آرام علاقه دارند، برایشان یک موسیقی ملایم بگذارید تا بهتر رشد کنند.

36) ساقه گل را تا گره رشد بعدی قطع کنید.

37) به‌جای قیچی باغبانی می‌توانید از دست استفاده کنید.

38) افزودن یک قطره لیموناد به آب گلدان عمر گل را افزایش می‌دهد.

39) توجه کنید نباید گل‌ها را در کنار میوه‌ها قرار داد چون میوه گاز اتیلن متصاعد می‌کند و این گاز باعث تکامل سریع‌تر گل‌ها و زودتر پژمرده شدن آنها می‌شود. گل‌های پژمرده نیز چنین گازی تولید می‌کنند پس آنها را نیز از مابقی گل‌ها جدا کنید.

40) اگر اتاق شما گرم است هر روز صبح مقداری یخ در آب گلدان بگذارید در این‌صورت گل‌هائی شاداب خواهید داشت.

41) گل نرگس گازی متصاعد می‌کند که باعث پژمرده شدن گل‌ها می‌شود. پس گل نرگس را با دیگر گل‌ها در گلدان قرار ندهید.

42) هرگاه تصمیم گرفتید ساقه‌های پهن گل را کوتاه کنید این‌کار را زیر آب انجام دهید سپس انگشت خود را روی بریدگی قرار داده و آن را به گلدان منتقل کنید در این‌صورت هوا وارد ساقه نمی‌شود و گل پژمرده نمی‌گردد.

43) وقتی گلدان را بین شیشه و پرده قرار می‌دهید سعی کنید برگ‌ها با شیشه تماس نداشته باشند چون گرما و سرما به برگ آسیب می‌رساند.

44) توجه داشته باشید از محل قطع شدن ساقه? گل یاسمن شیره? سفید رنگی تراوش می‌شود که در پوست دست خارش ایجاد می‌کند پس انتهای ساقه را با موم مهر کنید.

45) برای خشک کردن گل‌ها از اسپری موی سر استفاده کنید.

46) اگر ساقه گل زنبق شکست آن را با یک نوار چسب ببندید.

47) اگر قصد جابه‌جائی گلدان خود را دارید ولی در اتومبیل شما جا نمی‌گیرد بهتر است از یک وانت سرپوشیده استفاده کنید چون در صورت استفاده از وانت روباز باد به گلدان شما آسیب می‌رساند.

48) به هنگام شب گل‌های لاله را در یک روزنامه مرطوب بپیچید و در یک سطل پر از آب قرار دهید.

49) برای تازه نگهداشتن گل‌ها می‌توانید یک آسپرین در گلدان بیندازید.

50) برای سفارش دسته گل نامزدی گل‌ها را هماهنگ با لباس نامزدی انتخاب کنید

 

آشنایی با گیاهان فصلی

 

نام گیاه: بنفشه

نام علمی: Viola sp

نوع گیاه: یکساله

روش تکثیر: بذر

شرایط نوری: آفتاب-کمی سایه

شرایط خاک: خاک معمولی- مرطوب

زمان گلدهی: اوایل بهار

 

نام گیاه: شب بو

نام علمی:Matthiola annua

نوع گیاه: یکساله

روش تکثیر: بذر

شرایط نوری: آفتاب - نیم سایه

شرایط خاک: سنگین رسی

زمان گلدهی: بهار - تابستان

 

نام گیاه: لادن

نام علمی: Tropeolum majus

نوع گیاه: یکساله- دائمی

روش تکثیر: بذر - قلمه

شرایط نوری: آفتاب- نیم سایه

شرایط خاک: معمولی

زمان گلدهی: تابستان تا اواسط پاییز

 

نام گیاه: آهار

نام علمی: Zinnia elegans

نوع گیاه: یکساله

روش تکثیر: بذر

شرایط نوری: آفتاب

شرایط خاک: معمولی

زمان گلدهی: تابستان تا پاییز

 

نام گیاه: حنا

نام علمی: Impatiense balsamina

نوع گیاه: یکساله

روش تکثیر: بذر- قلمه

شرایط نوری: آفتاب - نیم سایه

شرایط خاک: غنی

زمان گلدهی: اواسط بهار تا تابستان

 

نام گیاه: گل ستاره ای

نام علمی: Aster sp

نوع گیاه: یکساله - دائمی

روش تکثیر: بذر

شرایط نوری: آفتاب-سایه- نیم سایه

شرایط خاک: معمولی

زمان گلدهی: اوایل تابستان تا اواسط پاییز

 

نام گیاه: میمون

نام علمی: Antirrhinum majus

نوع گیاه: یکساله - دوساله

روش تکثیر: بذر

شرایط نوری: آفتاب- نیم سایه

شرایط خاک: معمولی

زمان گلدهی: اوایل بهار تا تابستان

 

نام گیاه: لوبلیا

نام علمی: lobelia erinus

نوع گیاه: یکساله

روش تکثیر: بذر -قلمه

شرایط نوری: آفتاب - نیم سایه- سایه

شرایط خاک: معمولی

زمان گلدهی: اواخر بهار تا اواسط پاییز

 

نام گیاه: تاج الملوک

نام علمی: Aquilegia sp

نوع گیاه: دوساله - دائمی

روش تکثیر: بذر - تقسیم ریشه

شرایط نوری: آفتاب - سایه - نیم سایه

شرایط خاک: معمولی

زمان گلدهی: اواسط بهار تا تابستان

 

نام گیاه: داوودی

نام علمی: Chrysanthemum sp

نوع گیاه: یکساله - دائمی

روش تکثیر: بذر - تقسیم ریشه - قلمه

شرایط نوری: آفتاب

شرایط خاک: معمولی

زمان گلدهی: پاییز

 

نام گیاه: زبان در قفا

نام علمی: Delphinium sp

نوع گیاه: یکساله - دائمی

روش تکثیر: بذر

شرایط نوری: آفتاب

شرایط خاک: سبک

زمان گلدهی: بهار تا تابستان

 

نام گیاه: مریم گلی

نام علمی: Salvia sp

نوع گیاه: یکساله

روش تکثیر: بذر - قلمه

شرایط نوری: آفتاب- سایه - نیم سایه

شرایط خاک: معمولی

زمان گلدهی: اواسط بهار

 

نام گیاه: عسلی

نام علمی: Iberis sempervirens

نوع گیاه: دوساله- دائمی

روش تکثیر: بذر

شرایط نوری: آفتاب- نیم سایه

شرایط خاک: معمولی

زمان گلدهی: اواسط بهار تا زمستان

 

نام گیاه: سدم

نام علمی: Sedum sp

نوع گیاه: یکساله- دائمی

روش تکثیر: بذر - تقسیم ریشه

منبع : سایت دانشگاه سراوان

 


وبسایت تخصصی علوم محیطی و عمرانی ، بانک دانلود رایگان مقالات ، پایان نامه ، کتب ، فیلم و نرم افزارهای عمرانی و علوم محیطی .... برای بازگشت به صفحه اصلی اینجا کلیک کنید...

اولین دیدگاه رو شما بگذارید

 دانلود...   

مشخصات مدیر وبسایت

مهندسی علوم محیطی و عمرانی [108]

وب سایت علوم محیطی و بانک دانلود رایگان مقالات علوم محیطی وعمرانی ، مهندسی عمران ، محیط زیست ، بهداشت محیط ، شهر سازی ، علوم جغرافیا ، آب و هواشناسی ، معماری ، زمین شناسی ، کشاورزی ، منابع طبیعی ، معدن ...
به دلیل حجم زیاد مطالب از جستجو استفاده کنید
Google

جستجو دراین وبلاگ
در تمامی اینترنت

کلمات کلیدی وبسایت

د ، د ، س ، د ، س ، م ، & ، & ، & ، & ، & ، م ، س ، س ، س ، س ، س ، س ، س ، س ، د ، د ، د ، ج ، ج ، ا ، ب ، ب ، ب ، ب ، س ، د ، د ، د ، ع ، ع ، م ، م ، م ، م ، م ، م ، م ، م ، م ، ه ، و ، م ، م ، ر ، ب ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، ت ، د ، د ، د ، د ، د ، خ ، آ ، م ، م ، م ، ل ، ل ، ل ، ل ، ق ، ق ، گ ، ع ، ع ، ع ، ص ، ض ، ع ، غ ، ف ، ف ، ف ، ف ، ف ، ف ، ف ، ف ، ر ، د ، د ، س ، س ، س ، س ، س ، ش ، ش ، ص ، ص ، م ، م ، م ، م ، م ، م ، ن ، ه ، ن ، ن ، ی ، ی ، ک ، ک ، ک ، Y ، آ ، آ ، c ، b ، E ، g ، آ ، آ ، آ ، آ ، ا ، ا ، ا ، ا ، ب ، آ ، ب ، پ ، پ ، پ ، پ ، ت ، خ ، خ ، خ ، چ ، ح ، چ ، خ ، خ ، د ، د ، د ، ت ، ث ، ج ، ج ، ت ، ت ، ث ، ج ، ج ، ج ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، ج ، ج ، ت ، ج ، ج ، ج ، ج ، ج ، ج ، ج ، ث ، ت ، ت ، ت ، ت ، ت ، ت ، د ، خ ، خ ، د ، د ، د ، د ، د ، د ، د ، د ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، خ ، پ ، پ ، پ ، پ ، پ ، پ ، پ ، ب ، پ ، پ ، ب ، پ ، پ ، پ ، پ ، پ ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، آ ، ا ، ا ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، & ، & ، , ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، م ، ک ، ک ، ک ، ک ، ک ، ک ،
ویرایش