بهار 90 - مهندسی + عمران + آبادانی + توسعه
سفارش تبلیغ
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
*توجه *توجه برای مشاهده مطلب و یا دانلود فایل مورد نظر خود به پایین همین پست مراجعه گردد
رست زمانی که سیل پیشگویی‌ها درباره گرمایش جهانی به اوج خود رسید و اخبار روز‌به‌روز ناامیدکننده‌تر شد، به ناگاه روبرت سوکولو ایده‌ای جدید را مطرح ساخت.

سوکولو که استاد مهندسی فیزیک در دانشگاه پرینستون است به همراه همکار اکولوژیست خود استیفن پاکالا درصدد برآمدند که نسبت به پاسخگویی در زمینه ابهامات و مشکلات ناشی ازگرمایش جهانی اقدام کنند. روبرت سوکولو در مقاله‌ای که در سال2004 در مجله تخصصی ساینس (علوم) منتشر شد، روشی نوین را جهت مقابله با پدیده گرمایش جهانی مطرح ساخت. تئوری او و همکارش، امید به حل این مسئله را بیشتر کرد. آنها معتقد بودند که اگر مجموعه‌ای از روش‌های زیست‌محیطی به کار بسته شود، در نهایت می‌توان انتشارگاز های گلخانه ای ا به‌شدت کاهش داد و آن را به حد متعارفی رساند.

پایه‌گذاران این تئوری بر این باورند که این روش می‌تواند حداقل مانع از افزایش درجه حرارت کره زمین شود. این دو محقق گرمایش جهانی را معضلی می‌دانند که با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز می‌توان تا حدودی آن را کنترل کرد. هدف از این تئوری، ثابت نگه‌داشتن غلظت دی‌اکسید‌کربن در 50سال آینده زیر ppm 500 است. انتشار دی‌اکسید‌کربن و سایر گازهای گلخانه‌ای از آغاز انقلاب صنعتی تاکنون روبه‌فزونی گذاشته است. اگر این روند همچنان ادامه پیدا کند، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال2055 دوبرابر خواهد شد. برای جلوگیری از پیامدهای زیانبار آن ،که گرمایش جهانی را شدت خواهد بخشید، دانشمندان روش فریزکردن و کاهش سریع منابع جهانی منتشرکننده این گازها را پیشنهاد کرده‌اند. روش پیشنهادی روبرت سوکولو و همکارش بر مبنای اصول زیست‌محیطی پایه‌گذاری شده است.

اگر انتشار جهانی دی‌اکسید‌کربن ظرف 50سال آینده به‌صورت تقریبی برآورد شود و در نموداری رسم شود، اختلاف بین این میزان تقریبی و شرایط نرمال، مثلثی را می‌سازد که سوکولو آن را مثلث پایداری می‌خواند. ابداع‌کنندگان این طرح، مثلث فوق‌الذکر را به 7 قسمت مجزا تقسیم کرده‌اند، هر قسمت این مثلث فرضی معرف معیارهای مختلفی است که باید لحاظ شوند تا از میزان انتشار این گازها کاسته شود. در حقیقت ابداع‌کنندگان، این معضل را به 7 بخش مجزا تقسیم کرده‌اند تا موضوع را راحت‌تر حل کنند. به‌منظور طبقه‌بندی این مثلث 15 روش وجود دارد که اگر بخواهیم آنها را در یک دسته‌بندی کلی‌تر جمع‌بندی کنیم، 4 زیرمجموعه به‌دست می‌آید:

کارایی (4 روش برای این کار پیشنهاد شده است.)
استحصال انرژی از منابع غیرکربنی (5 روش برای این کار پیشنهاد شده است.)
استحصال سوخت از منابع غیرکربنی (4 روش برای این کار پیشنهاد شده است.)
افزایش سطح جنگلکاری و مزارع (2روش برای این کار پیشنهاد شده است.)

درک این مثلث و به‌کار بستن روش‌های پیشنهادی آن برای عموم راحت است، لذا در بسیاری از مدارس متوسطه و دانشگاه‌ها به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود؛ این روش را معلمان در قالب یک کار گروهی آموزش می‌دهند.

مثلث پایداری در واقع به‌صورتی کاملاً علمی به 7 قاچ تقسیم می‌شود که هر قاچ آن را سوکولو و پاکالا به یک فعالیت مجزا اختصاص داده‌اند. مثلاً نخستین قاچ را سوکولو و همکارش به حذف ذغال‌سنگ اختصاص داده‌اند و به همین‌ترتیب قاچ دوم به ممانعت از انتشار دی‌اکسید‌کربن‌ از کارخانه‌ها، قاچ سوم به استفاده از منابع طبیعی، قاچ چهارم به تولید برق از طریق انرژی خورشیدی و بادی، قاچ پنجم به کارایی الکتریسیته، قاچ ششم به کارایی حرارت و در نهایت قاچ هفتم به کارایی سیستم‌های حمل‌ونقل اختصاص دارد.

از آنجایی که میزان انتشار دی‌اکسید‌کربن از زمان این تحقیق تاکنون خیلی بیشتر شده، لذا اعمال تفاوت‌هایی هم در این مثلث پیشنهاد شده است. شعار این دو همکار در زمان معرفی این تئوری چنین بود: شما می‌توانید استراتژی‌های خاص خودتان را انتخاب کنید اما به یاد داشته باشید که این کار یک کار گروهی است. اکنون که چند سال از ارائه این تئوری گذشته است، سوکولو می‌گوید: در آن زمان برخوردی تا این حد ساده‌انگارانه با مشکلی چنین بزرگ، یک اشتباه بود. او می‌افزاید: در آن زمان تصور جهانیان این بود که تنها با به کاربستن این روش‌ها می‌توان بر مسئله گرمایش جهانی غلبه کرد. روش‌هایی از این دست مردم را به این باور رساند که مقابله با گرمایش جهانی یک کار خیلی راحت است و قطعاً مشکل نیست. ساده انگاشتن مسئله در جای خود اشتباه بزرگی بود. سوکولو می‌گوید که تئوری وی قصد داشته نشان دهد که امکان بهبودوجود دارد تنها در صورتی که مردم بخواهند راه‌حل‌هایی نظیر به حداقل رساندن سفرهای درون‌شهری، کاهش انتشار دی‌اکسید‌کربن و نصب میلیون‌ها توربین مخصوص استحصال انرژی بادی را عملی سازند؛ اما متأسفانه این تئوری به جای اینکه انگیزه مردم را بیشتر کند باعث شده که آنها در مواجهه با این چالش عظیم، موضوع را خیلی ساده و سرسری بگیرند.

سوکولو می‌گوید: مسئله این است که این موضوع از یک امر غیر‌ممکن به یک مسئله خیلی ساده تبدیل شده است و بخشی از این اشتباه برعهده من است. سوکولو که اخیراً در سمیناری که در هاروارد تشکیل شده بود، شرکت کرده به شرح ایده‌های خود پرداخته و می‌گوید: هیچ‌کس پیش‌بینی نمی‌کرد که این موضوع تا حدی که الان هست، جدی شود. اکنون زمانی است که هرکس از کارهای روزانه خود یک ارزیابی شخصی داشته باشد. سوکولو می‌افزاید: گروه‌های مختلف با نیت‌های عمدتاً مثبت از این تئوری تعبیرهای مختلفی کردند. تئوری سوکولو کارایی، حفاظت و استفاده از انرژی‌های جایگزین را برای پایین نگه‌داشتن سطح گازهای گلخانه‌ای، توازن جمعیت و برآورده ساختن نیازهای مختلف انرژی پیشنهاد می‌کند. سوکولو در ادامه می‌گوید: من صدها بار گفته‌ام که اگر مردم بتوانند میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را ظرف 50‌سال آینده در حدی که امروز هست، نگه دارند کار بزرگی کرده‌اند.

اما در حقیقت کسانی که از این تئوری الهام گرفته‌اند، این هدف را خیلی فراتر از آنچه باید باشد، تصور کرده‌اند. آنها می‌گویند که اگر مثلث پایداری بتواند درجه‌حرارت را در حد همان 3‌درجه سیلسیوس افزایش نگه‌دارد، پس قطعاً مثلثی با قاچ‌های بیشتر (‌مثلثی که به اجزای ریزتر تفکیک‌شده باشد‌) می‌تواند پا را از این‌هم فراتر نهد؛ یعنی حتی این افزایش حرارت را به 2‌درجه سیلسیوس کاهش دهد. در اجلاس کپنهاگ، 120 کشور تعهد کردند که این هدف را دنبال کنند. حال سوکولو می‌گوید که به تئوری ما از پشت خنجر زده شده است. اما او قبول دارد که به اندازه کافی به این مسئله اعتراض نکرده است. او شخصاً با رقم 2 درجه سیلسیوس که گروه مقابل می‌گوید قابل دسترسی است، موافق نیست. اما وی هیچ‌گاه و در هیچ جایی عنوان نکرده که این رقم فراتر از واقعیت است. موضوع اساسی، رسیدن به حداقل اهداف است اما در آنچه به درستی باید حاصل می‌شد ‌بسیار اغراق شده است.

در حال حاضر دانشمندان به کارایی مسائلی نظیر استفاده از منابع تجدیدپذیر و حفاظت اعتقاد راسخ دارند اما سوکولو می‌گوید که قانع شدن به هدف‌های کوچک کافی نیست. بدون تردید صنایعی که به استفاده از سوخت‌های فسیلی متکی هستند به این راحتی‌ها تسلیم نخواهند شد. از این‌روست که برخی از متخصصان به‌نظرات سوکولو با یک نگاه متفاوت می‌نگرند. آقای دن‌کامن، استاد دانشگاه برکلی در ایالت کالیفرنیا که اخیراً به سمت سرپرست متخصصانی که در بانک جهانی در زمینه کارایی انرژی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت می‌کنند، منصوب شده است، در مصاحبه‌ای با بخش خبری نشنال‌جئوگرافی چنین گفت: اگر قرار بود که معضلی این‌چنین بزرگ به‌همین راحتی حل شود، جای تعجب داشت. البته این تئوری را باید تنها به‌عنوان یک رهنمود ساده جهت مبارزه با گرمایش جهانی تلقی کرد و نه آن‌طور که در عنوان مقاله در سال2004 آمده: «حل مشکل گرمایش جهانی با استفاده از تکنولوژی‌های امروز ظرف 50‌سال آینده»؛ این عنوان خیلی کلی است ولی متأسفانه ما دیر به این نتیجه رسیدیم. وی می‌افزاید: همکاری سوکولو و پاکالا مهم و حیاتی بود، آنها باعث ارتباط گروه‌های دست‌اندرکار در زمینه انرژی و محققان علوم جوی شدند. این همکاری باعث شد که راه‌های گوناگونی برای حل این معضل ارائه شود، از نظر تکنیکی این مسئله ضرورت داشت؛ هرچند برخی از راه‌ها عملاً با یکدیگر ناهمگون بودند.

هنری لی که مجری برنامه محیط‌زیست در مدرسه هاروارد کندی است، در مصاحبه‌ای با بخش خبری نشنال جئوگرافی چنین گفت: بسیاری از مردم نسبت به این روش پیشنهادی، دیدگاهی مثبت داشتند. تصور من این است که ما بیشتر قربانی جانبداری‌های خود هستیم تا قربانی دانشمان. طرفداران تئوری سوکولو معتقد بودند که مردم می‌توانند از تمامی این مزایا برخوردار شوند بدون‌اینکه مجبور به پرداخت هزینه باشند. من فکر می‌کنم مردم در حال حاضر وقتی می‌بینند این وعده‌ها محقق نشده است، بسیار ناراحت و عصبانی می‌شوند و این مسئله قطعاً برای پایه‌گذاران این تئوری و طرفدارانشان گران تمام خواهد شد. لی با این نظر موافق است که از ایده‌های سوکولو سوء‌استفاده شده است یا اینکه حداقل آنگونه که باید مورد مطالعه قرار نگرفته است. وی می‌گوید: اگر کسی با دقت این تئوری را دنبال کرده باشد، متوجه می‌شود که چندان هم تئوری ساده‌ای نیست. در هیچ جای این مقاله هم نیامده که انجام این کار راحت است. لی می‌افزاید: این تئوری هنوز هم با ارزش است. امکان دارد که برای آن هزینه زیادی صرف شده باشد اما من معتقدم که سوکولو توانست مشارکتی مهم و حیاتی را پایه‌گذاری کند. اگر کسی بخواهد براساس این تئوری گامی مثبت در زمینه مقابله با گرمایش جهانی بردارد، باید بداند که به تنهایی کاری از وی برنمی‌آید. این نکته‌ای بود که سوکولو در آن زمان بدان اشاره کرد و دقیقاً همین نکته هنوز هم ارزش دارد.

ترجمه: فرناز حیدری

مرجع:nationalgeographic


وبسایت تخصصی علوم محیطی و عمرانی ، بانک دانلود رایگان مقالات ، پایان نامه ، کتب ، فیلم و نرم افزارهای عمرانی و علوم محیطی .... برای بازگشت به صفحه اصلی اینجا کلیک کنید...

اولین دیدگاه رو شما بگذارید

  

*توجه *توجه برای مشاهده مطلب و یا دانلود فایل مورد نظر خود به پایین همین پست مراجعه گردد

شانزدهمین اجلاس سران کنوانسیون تغییرات آب و هوای سازمان ملل متحد در شهر کنکون مکزیک در حالی برگزار شد که حدود 10 نفر نیز از جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس شرکت کردند.

فارغ از این‌که آیا این اجلاس منجر به توافقی جدید درخصوص نقش و سهم کشورهای توسعه یافته از یک طرف و کشورهای در حال توسعه از طرف دیگر خواهد شد یا همچون اجلاس قبلی در کپنهاک به توافق الزام‌آوری دست نخواهد یافت، نقش جمهوری اسلامی ایران در تغییرات آب و هوایی و تعهدات و منافع ایران در قالب کنوانسیون تغییر آب و هوای سازمان ملل قابل بررسی است.

براساس گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی، جایگاه ایران در میان کشورهای جهان از نظر میزان انتشار دی‌اکسیدکربن ناشی از احتراق سوخت، از رتبه 13 در 2 سال قبل از این گزارش به رتبه دهم ارتقا یافته است و اکنون ایران با انتشار سالانه بیش از 600 میلیون تن گاز گلخانه‌ای در میان کشورهای در حال توسعه در جایگاه چهارم قرار دارد.

مطابق مفاد پروتکل کیوتو کنوانسیون، کشورهای در حال توسعه در دوره اول تعهدات (2008 تا 2012 میلادی) تعهدی برای کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود ندارند و لذا ایران در حال حاضر تعهدی جهت کاهش انتشار ندارد. لیکن اکثر کشورهای درحال توسعه متعهد هستند گزارش وضعیت انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشور متبوع خود را به صورت دوره‌ای به دبیرخانه کنوانسیون ارائه کنند.

همچنین مطابق ماده 12 پروتکل، در صورتی که کشورهای در حال توسعه به صورت داوطلبانه و تحت نظارت دبیرخانه کنوانسیون پروژه‌هایی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام داده و مقادیر آن را مطابق متدولوژی‌های مصوب اندازه‌گیری و گزارش کنند، می‌توانند در ازای میزان کاهش گواهی شده، مبالغی را از کشورهای توسعه یافته دریافت کنند. این سازوکار که مکانیزم توسعه پاک نام دارد، کشورهای توسعه یافته را نیز تشویق می‌کند تا تکنولوژی و سرمایه لازم برای انجام چنین پروژه‌هایی را در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار دهند و در منافع حاصل از آن شریک شوند. با این حال کشورهای در حال توسعه می‌توانند راساً چنین پروژه‌هایی را انجام داده و خود از منافع آن بهره‌مند شوند.

‌ به نقل از ترازنامه انرژی سال 1386، میزان انتشار گاز گلخانه‌ای دی‌اکسید کربن ناشی از احتراق سوخت در اکثر بخش‌های اقتصادی ایران از اغلب کشورهای مقایسه شده منطقه خاورمیانه بیشتر است و در برخی اوقات چندین برابر کشورهای همسایه و همسطح است. لذا پتانسیل کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در ایران به مراتب از این کشورها بالاتر است.

اگر اقدامات کشورهای توسعه یافته برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را تعهدی اجباری تحت رژیم حقوقی پروتکل کیوتو بپنداریم، اقدامات اغلب کشورهای در حال توسعه، چیزی جز مشارکت و همراهی کشورهای توسعه یافته در قالب مکانیزم توسعه پاک به‌منظور کسب درآمد خارجی از این محل نیست. نگاهی به نحوه رشد نیروگاه‌های بادی در کشورهای در حال توسعه موید این مطلب است.

لذا سهم کشورهای در حال توسعه از کنوانسیون تغییر آب و هوا انجام پروژه‌های جدید در قالب مکانیزم توسعه پاک و کسب منافع اقتصادی بی‌نظیر از این محل است. این مکانیزم علاوه بر منافع نقدی، منافعی چون کاهش مصرف منابع، توسعه پایدار، حفظ محیط زیست، انتقال تکنولوژی نوین، سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال را نیز به دنبال دارد.

پیشروترین کشورهای در حال توسعه در بهره‌گیری از مکانیزم توسعه پاک، کشورهای چین و هند هستند که کشور چین به تنهایی حدود 1100 پروژه از کل 2580 پروژه ثبت شده در دنیا از آغاز اجرایی شدن پروتکل کیوتو در ابتدای سال 2005 تاکنون را به خود اختصاص داده است‌کشورهای هند و برزیل و مکزیک و مالزی در تعقیب این کشور هستند.

بنابراین، چین که در بین کشورهای در حال توسعه مقام اول میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را دارد، حدود 42درصد از این بازار را به خود اختصاص داده است؛ بازاری که مطابق گزارشی که توسط یک موسسه آلمانی در سال 2008 منتشر شده بود، حکایت از ارزش 670 میلیارد دلاری آن در انتهای سال 2008 داشت.

نکته جالب اینجاست که ایران به عنوان چهارمین کشور در حال توسعه از نظر میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و با پتانسیل عظیم فرصت‌های کاهش انتشار، تاکنون فقط یک پروژه مکانیزم توسعه پاک را به ثبت رسانده است! زمانی که ایران در نوامبر سال گذشته اولین و تنها پروژه خود را به ثبت رساند، قبل از آن 61 کشور حداقل یک پروژه به ثبت رسانده بودند.

نگاهی به کشورهای همسایه نظیر ارمنستان با 5 پروژه ثبت شده، پاکستان با 9 پروژه ثبت شده، امارات متحده عربی با 4 پروژه ثبت شده و با مقایسه کل میزان انتشار این کشورها با ایران، می‌توان به نارسایی و عدم توجه کافی به این فرصت بی‌نظیر جهانی واقف شد، چرا که کشور امارات فعالیت‌های مرتبط با CDM را همزمان و حتی بعد از جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است.

اجلاس کنکون مکزیک برای بحث و مذاکره در جهت چگونگی تعهدات کشورها در دوره دوم تعهدات (بعد از 2012) است. حال سوال اینجاست که اگر تاکنون مکانیزمی وجود داشته است که در قالب آن ایران می‌توانسته با تعریف صدها پروژه منافع چند میلیارد دلاری در هر سال داشته باشد و از سال 2005 تاکنون تقریبا اقدام موثری در این راستا انجام نداده است، چگونگی دور دوم تعهدات چه اهمیتی برای کشور و مسوولان دارد که در این اجلاس حضور یافته‌اند؟ آیا تصمیم‌گیرانی که برای حفظ حقوق کشور در مجامع جهانی حضور می‌یابند برای استفاده و استیفای حقوق تعریف شده، در کشور و تطبیق قوانین داخلی به‌منظور بهره‌گیری از این فرصت‌ها و حقوق قانونی چقدر تلاش می‌کنند؟

آیا شرکت‌کنندگان در این اجلاس بعد از خاتمه آن، اقدامی جهت بهره‌گیری ایران از این فرصت و کسب منافع ملی حداقل برابر با هزینه‌های پرداخت شده برای حضور این افراد در اجلاس مزبور خواهند داشت؟

عادل پرتوی / کارشناس تغییرات آب و هوا


وبسایت تخصصی علوم محیطی و عمرانی ، بانک دانلود رایگان مقالات ، پایان نامه ، کتب ، فیلم و نرم افزارهای عمرانی و علوم محیطی .... برای بازگشت به صفحه اصلی اینجا کلیک کنید...

اولین دیدگاه رو شما بگذارید

  

*توجه *توجه برای مشاهده مطلب و یا دانلود فایل مورد نظر خود به پایین همین پست مراجعه گردد

بحث گرمایش جهانی زمین جدی‌ترین موضوع سال‌های اخیر است.

دانشمندان پس از ده‌ها سال تحقیق بر روی علت گرمایش جهانی، به بررسی چرخه طبیعی و وقایعی که آب‌وهوا را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ‌پرداخته‌اند.

میزان و روند گرمایی مورد نظر را نمی‌توان به تنهایی با این عوامل توضیح داد. تنها راه‌حل تفسیر تاثیر گازهای گلخانه‌ای تولید شده توسط انسان و بررسی اطلاعات موجود است.

به منظور جمع‌آوری این اطلاعات، سازمان ملل گروهی تحت عنوان IPCC تشکیل داده است که هر چند سال به بررسی آخرین یافته‌های علمی می‌پردازند و گزارشی از خلاصه‌ همه آن‌چه به عنوان گرمایش جهانی شناخته شده است را می‌نویسند. هر گزارش نشان‌دهنده اجماع یا توافق میان هزاران دانشمند است.

اولین چیزی که دانشمندان به آن پرداختند، تاثیر گازهای گلخانه‌ای تولید شده توسط انسان، از طرق مختلف، بر گرمای زمین بود که اکثرا حاصل احتراق سوخت‌های فسیلی اتومبیل‌ها، کارخانه‌ها و لوازم برقیست. در این میان دی‌اکسید کربن بیش‌ترین تاثیر را داشته و بعد از آن گاز متان حاصل از محل‌های دفن زباله و کشاورزی به خصوص در نتیجه سیستم گوارش حیوانات علف‌خوار، گازهای استفاده شده در یخچال و فرآیند‌های صنعتی و از بین رفتن جنگل‌هاست که co2 تولید می‌کنند.

گازهای گلخانه‌ای دیگر هم گرمازا هستند. بعضی از آن‌ها حتی بیش‌تر از CO2 گرما تولید می‌کنند. یک مولکول متان 20 بار بیش‌تر از یک مولکول CO2 گرما ایجاد می‌کند یا اکسید نیتروژن 300 بار قوی‌تر از CO2 است اما چون غلظت آن‌ها کم‌تر از دی‌اکسیدکربن است، هیچ‌یک به اندازه این گاز گرما به اتمسفر اضافه نمی‌کنند.

به منظور درک تاثیر تمامی گازها، دانشمندان درصدد مقایسه همه این گازها با CO2 هستند. از سال 1990، انتشار این گازها سالانه بیش از 20 درصد افزایش داشته است.

چه باید کرد؟

به راستی در مورد این مسئله جنجال‌برانگیز چه باید کرد؟ در نظر گرفتن مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی همه عوامل مهمی برای برنامه‌ریزی آینده‌اند.

حتی اگر ما انتشار گازهای گلخانه‌ای را متوقف کنیم، زمین باز چند درجه فارنهایت گرم خواهد شد. اما از امروز به بعد برای ایجاد تغییر چه باید کرد؟

دانشمندان با توجه به نوع انتخاب‌ ما پیش‌بینی می‌کنند که زمین به طور یکنواخت حداقل 10 درجه فارنهایت گرم می‌شود.

هدف اصلی تمرکز بر روی 550-450 واحد در هر میلیون است که به اعتقاد بسیاری تاثیر مخربی بر تغییرات آب‌وهوایی دارد اما می‌توان مانع آن شد. به عقیده این گروه ما باید گازهای گلخانه‌ای را 50 تا 80 درصد کاهش دهیم تا در قرن آینده به سطح مورد نظر برسیم.
آیا این امکان وجود دارد؟

هستند بسیاری از مردم و دولت‌ها که سخت بر روی گازهای گلخانه‌ای کار کرده‌اند و افرادی که می‌توانند کمک ‌کنند.

به عقیده محققان دانشگاه، یک راه گیرانداختن گرماست که به معنی کاهش انتشار گازها از طریق منابع مختلف با استفاده از تکنولوژی موجود در چند دهه جدید است که این موثرتر از ایجاد تغییر فاحش در یک منطقه خاص است. به نظر آن‌ها از طریق 7 راهکار می‌توان گازهای گلخانه‌ای را کاهش داد. مجموع آن‌ها می‌تواند باعث کاهش این میزان برای 50 سال آینده شود و ما را در مسیر 500 واحد کاهش اندازد.

از جمله این راهکارها، افزایش کارایی انرژی و سوخت اتومبیل‌هاست تا انرژی گرمایی کم‌تری ایجاد شود، افزایش انرژی باد و انرژی خورشیدی، ایجاد هیدروژن از منابع تجدیدپذیر، تولید سوخت‌های زیستی حاصل از محصولات، گازهای طبیعی و انرژی هسته‌ایست.

همچنین می‌توان دی‌اکسید کربن حاصل از سوخت‌های فسیلی را مهار و در زیر زمین ذخیره کرد که به ذخیره کربن معروف است.

به علاوه به جای گازهایی که به جو وارد می‌کنیم، می‌توان مقدار گازهایی که از جو می‌گیریم را افزایش دهیم.

با کاشت گل‌ها و درختان کربن را به طور طبیعی جدا کنیم.

و با افزایش مناطق جنگلی و تغییر روش کشاورزی میزان ذخیره کربن را افزایش دهیم.

بعضی این روش‌ها اشکالاتی دارند و این کشورهای مختلفند که تصمیم‌های مختلفی در مورد این که چطور زندگی را ارتقاء دهند، می‌گیرند. اما نهایت آن که گزینه‌های مختلفی وجود دارد که ما را در مسیر رسیدن به آب‌و‌هوای ثابت قرار می‌دهند.


http://environment.nationalgeographic.com


وبسایت تخصصی علوم محیطی و عمرانی ، بانک دانلود رایگان مقالات ، پایان نامه ، کتب ، فیلم و نرم افزارهای عمرانی و علوم محیطی .... برای بازگشت به صفحه اصلی اینجا کلیک کنید...

اولین دیدگاه رو شما بگذارید

  

*توجه *توجه برای مشاهده مطلب و یا دانلود فایل مورد نظر خود به پایین همین پست مراجعه گردد

جبهه [Front]،

جو [Atmosphere]

- چرخند [Cyclone]
- خشکسالی [Drought]
- رعد و برق [Thunder Storm]

- سرمازدگی [Chilling]،

سیل [Flood]،

سینوپتیک [Synoptic]

- شیمی جو [Atmospheric Chemistry]
- علوم جو [Atmospheric Science]
- کاوش های جوی [Atmospheric Prospecting]،
کم فشار [Low Pressure]
- گرد و خاک [Dust]
- واچرخند [Anticyclone]
- هاریکن- توفند [Hurricane]،
همدیدی [Synoptic]،
هواشناسی [Meteorology]،
هواشناسی فیزیکی [Physical Meteorology]،
هواشناسی کشاورزی [Agro meteorology]،
هوانوردی [Aeronautical]
- یخبندان[Freezing]


وبسایت تخصصی علوم محیطی و عمرانی ، بانک دانلود رایگان مقالات ، پایان نامه ، کتب ، فیلم و نرم افزارهای عمرانی و علوم محیطی .... برای بازگشت به صفحه اصلی اینجا کلیک کنید...

اولین دیدگاه رو شما بگذارید

  

*توجه *توجه برای مشاهده مطلب و یا دانلود فایل مورد نظر خود به پایین همین پست مراجعه گردد

هنگام پرواز بر روی یک شهر بزرگ متوجه لایه قهوه‌ای از هوا در زیر پایتان شده‌اید؟ این لایه مه‌دود(smog) است.  این کلمه در اصل برای توصیف غباری که لندن را در ابتدای قرن بیستم در دورانی که سوخت اصلی زغال‌سنگ بود، می‌پوشاند به کار  رفت.  سوزاندن مقادیر زیاد زغال‌سنگ در یک منطقه باعث ایجاد ابر غلیظی از  دود و دی‌اکسید گوگرد بر فراز آن می‌شود.  امروزه کلمه مه‌دود بیشتر برای غباری به کار می‌رود که نتیجه واکنش نور خورشید با اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فر ار است که از سوزاندن سوخت‌های فسیلی در ماشین‌ها، نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها حاصل می‌آید.  این واکنش باعث ایجاد ذرات هوابرد (ذرات معلق) و اوزون می‌شود که عوارضی مانند آسم را تشدید می‌کند.  ذرات معلق (PM) ممکن است به طور طبیعی برای مثال در آتش‌سوزی جنگل‌ها تولید شوند یا ناشی از سوزاندن سوخت‌‌های فسیلی باشند. هنگامی که افراد این ذرات معلق را استنشاق می‌کنند، آنها به درون ریه نفوذ می‌کنند، اما که تا چه عمقی وارد ریه شوند، به اندازه آنها بستگی دارد.  PM10 (ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرومتر یا به پهنای یک رشته پنبه) نمی‌توانند به همان اندازه PM 2.5  (ذرات معلق به قطر 2.5 میکرومتر‌)  به عمق ریه وارد شوند.  ا ز آنجایی که ذرات معلق نور خورشید را پراکنده می‌کنند، دیدن آسمان را مشکل می‌کنند. اوزون موجود در سطح زمین را نباید با اوزون در سطوح بالای جو (استراتوسفر) اشتباه کرد. این اوزون در لایه فوقانی جو  اشعه زیانبار ماوراء بنفش خورشید را  جذب می‌کند.

منبع:

  Live Science, 14 June, 2007

وبسایت تخصصی علوم محیطی و عمرانی ، بانک دانلود رایگان مقالات ، پایان نامه ، کتب ، فیلم و نرم افزارهای عمرانی و علوم محیطی .... برای بازگشت به صفحه اصلی اینجا کلیک کنید...

اولین دیدگاه رو شما بگذارید

  

مشخصات مدیر وبسایت

مهندسی علوم محیطی و عمرانی [108]

وب سایت علوم محیطی و بانک دانلود رایگان مقالات علوم محیطی وعمرانی ، مهندسی عمران ، محیط زیست ، بهداشت محیط ، شهر سازی ، علوم جغرافیا ، آب و هواشناسی ، معماری ، زمین شناسی ، کشاورزی ، منابع طبیعی ، معدن ...
به دلیل حجم زیاد مطالب از جستجو استفاده کنید
Google

جستجو دراین وبلاگ
در تمامی اینترنت

کلمات کلیدی وبسایت

د ، د ، س ، د ، س ، م ، & ، & ، & ، & ، & ، م ، س ، س ، س ، س ، س ، س ، س ، س ، د ، د ، د ، ج ، ج ، ا ، ب ، ب ، ب ، ب ، س ، د ، د ، د ، ع ، ع ، م ، م ، م ، م ، م ، م ، م ، م ، م ، ه ، و ، م ، م ، ر ، ب ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، ت ، د ، د ، د ، د ، د ، خ ، آ ، م ، م ، م ، ل ، ل ، ل ، ل ، ق ، ق ، گ ، ع ، ع ، ع ، ص ، ض ، ع ، غ ، ف ، ف ، ف ، ف ، ف ، ف ، ف ، ف ، ر ، د ، د ، س ، س ، س ، س ، س ، ش ، ش ، ص ، ص ، م ، م ، م ، م ، م ، م ، ن ، ه ، ن ، ن ، ی ، ی ، ک ، ک ، ک ، Y ، آ ، آ ، c ، b ، E ، g ، آ ، آ ، آ ، آ ، ا ، ا ، ا ، ا ، ب ، آ ، ب ، پ ، پ ، پ ، پ ، ت ، خ ، خ ، خ ، چ ، ح ، چ ، خ ، خ ، د ، د ، د ، ت ، ث ، ج ، ج ، ت ، ت ، ث ، ج ، ج ، ج ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، ج ، ج ، ت ، ج ، ج ، ج ، ج ، ج ، ج ، ج ، ث ، ت ، ت ، ت ، ت ، ت ، ت ، د ، خ ، خ ، د ، د ، د ، د ، د ، د ، د ، د ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، خ ، پ ، پ ، پ ، پ ، پ ، پ ، پ ، ب ، پ ، پ ، ب ، پ ، پ ، پ ، پ ، پ ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، آ ، ا ، ا ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، & ، & ، , ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، م ، ک ، ک ، ک ، ک ، ک ، ک ،
ویرایش