تابستان 90 - مهندسی + عمران + آبادانی + توسعه
سفارش تبلیغ
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
*توجه *توجه برای مشاهده مطلب و یا دانلود فایل مورد نظر خود به پایین همین پست مراجعه گردد

طبقه بندی آبهای آلوده

آبهای آلوده‌ای که پس از تصفیه دوباره می‌توان استفاده کرد:


  1. آبهای آلوده‌ای که در کارخانجات و مراکز صنعتی تولید شده ، به‌شدت سمی هستند و نمی‌توان برای مصارف خانگی استفاده کرد و برای برگشت دوباره به محیط زیست باید به‌صورت دقیق تصفیه شوند.

  2. آبهایی که مصارف خاصی داشته ، قابل استفاده مجدد نمی‌باشند. مانند آبهای صنایع -نوشابه سازی

فاضلابهای صنعتی

فاضلابهای صنعتی ، فاضلابهایی هستند که از صنایع مختلف حاصل می‌شوند و نسبت به نوع صنایع ، ترکیبات شیمیایی مختلفی دارند و وقتی وارد دریاها می‌شوند، باعث آلودگی آب و مرگ آبزیان می‌گردتد.

مواد شیمیایی موجود در فاضلابهای صنعتی

بسته به نوع کارخانه‌ها و محصول تولیدی آنها ، ترکیبات شیمیایی و درصد آنها در پسابهای صنعتی متفاوت است. اما از مهمترین این ترکیبات می‌توان به آرسنیک ، سرب ، کادمیم و جیوه اشاره کرد. این مواد از طریق پساب کارخانجات تهیه کاغذ ، پلاستیک ، مواد دفع آفات نباتی ، استخراج معادن وارد آبهای جاری و محیط زیست می‌شود.

از مهمترین فجایع آلودگی با جیوه به فاجعه آلودگی آب رودخانه میناماتا در ژاپن با ترکیبات ارگانومرکوریک که به‌عنوان کاتالیزور در کارخانه پلاستیک‌سازی استفاده می‌شود، می‌توان اشاره کرد که طی آن مردم اطراف رودخانه به مرض اسرار آمیزی مبتلا شدند که ناشی از وجود جیوه فراوان در بدن آنها بود و هزاران نوزاد ناقص‌الخلقه و فوت تعدادی از مردم ، نتیجه آلودگی آب با پساب این کارخانه بود.

فاضلابهای کشاورزی

در این فاضلابها ، سموم کشاورزی مانند هیدروکربنهای هالوژنه ، DDT ، آلودین ، ترکیبات فسفردار نظیر پاراتیون وجود دارد. مخصوصا ترکیبات هالوژنه بسیار خطرناک هستند و هنگامی که توام با آب کشاورزی در لایه‌های زمین نفوذ نمایند یا به بیرون از محیط کشاورزی هدایت شوند، باعث ایجاد فاضلابهای کشاورزی فوق‌العاده خطرناک می‌شوند.

تصویر


فاضلابهای شهری

این فاضلابها از مصرف خانگی آب حاصل می‌شود. در این پسابها انواع موجودات ریز ، میکروبها و ویروس‌ها و چند نوع مواد شیمیایی معین وجود دارد که عمده‌ترین آن آمونیاک و نیز مقداری اوره می‌باشد. این فاضلابها باید از مسیرهای سر بسته به محل تصفیه هدایت گردند. جهت خنثی سازی محیط قلیایی این فاضلابها که محیط مناسب برای رشد و نمو میکروبهاست، از کلر استفاده می‌شود.

انواع آلاینده‌های موجود در فاضلابهای شهری

  • آلاینده بیولوژیکی:

    از دفع پسابهای بیمارستانی و مراکز بهداشتی شهری ناشی می‌شود.

  • آلاینده‌های شیمیایی:

    بیشتر آلاینده های شیمیایی از دفع پسابهای خانگی شامل مصرف شوینده‌هاست که روز به روز مصرف آنها بیشتر می‌شود. این آلاینده‌ها به‌علت وجود عامل حلقوی در ساختمان مولکول شوینده (ABS) ، غیر قابل تجزیه بیولوژیکی در تصفیه‌خانه‌ها هستند.

فرمول عمومی: LABS): linear Alkgl Benzo Sulturic acid = R?/ (C6 M5) SO3H)


امروزه در کشور ژاپن و آمریکا ، شوینده حلقوی را تبدیل به خطی نموده‌اند که قابل تجزیه بیولوژیکی در تصفیه‌خانه‌ها است. ولی در اکثر کشورها به‌علت ارزان بودن (LABS) هنوز هم از این ماده در صنعت شوینده‌ها استفاده می‌شود.


  • سایر آلوده کننده‌ها :

    مواد جامد و رسوبات ، مواد رادیواکتیو ، مواد نفتی و آلوده کننده های حرارتی مثل نیروگاهها.

آلودگی آب درجهان

حدود 69 % آب مصرفی جهان ، صرف کشاورزی و عموما آبیاری می‌شود. 23 % به مصرف صنایع می‌رسد و مصارف خانگی تنها حدود 8 % را شامل می‌شود. در کشورهای توسعه یافته ، کشاورزی و صنایع ، بیشترین مصرف آب را داشته ، بالاترین نقش را در آلودگی آبها دارد.

تصویر


پروژه GEMS

نزدیک به سه دهه است که سازمان بهداشت جهانی و برنامه محیط زیست سازمان ملل ، تحت پروژه‌ای به نام GEMS (سیستم مراقبت زیست محیطی ازجهان) ، کیفیت محیط زیست را از نظر اندازه گیری کیفیت هوا ، آب ، آلودگی مواد غذایی و شاخصهای بیولوژیکی مورد مراقبت قرار می‌دهند. برای جمع آوری اطلاعات در مورد کیفیت آب بیش از 50 پارامتر انتخاب شده‌ است که مهمترین آنها عبارتنداز:

Do (اکسیژن محلول) ، BoD (اکسیژن مورد نیاز واکنشهای بیوشیمیایی) ، CoD (اکسیژن مورد نیاز واکنشهای شیمیایی) ، میزان کلروفرمها و نیتراتها و فلزات سنگین می‌باشد.

تصفیه آب و فاضلابها

آب و فاضلابها برای استفاده و برای برگشت به محیط یا استفاده مجدد نیاز به تصفیه دارند. روشهای مختلفی برای تصفیه آبها و فاضلابها وجود دارد که بسته به مصارف آب و نوع آلودگی از این روشها استفاده می‌شود. عمده‌ترین‌ روشهای تصفیه آب عبارت‌اند از:


  1. تصفیه مکانیکی آب
  2. تصفیه شیمیایی آب
  3. تصفیه آب به روش اسمز معکوس
  4. تصفیه بیوشیمیایی آب
  5. فیلتراسیون آب

وبسایت تخصصی علوم محیطی و عمرانی ، بانک دانلود رایگان مقالات ، پایان نامه ، کتب ، فیلم و نرم افزارهای عمرانی و علوم محیطی .... برای بازگشت به صفحه اصلی اینجا کلیک کنید...

اولین دیدگاه رو شما بگذارید

  

*توجه *توجه برای مشاهده مطلب و یا دانلود فایل مورد نظر خود به پایین همین پست مراجعه گردد

آرسنیک شبه فلزی، خاکستری- نقره ای یا زرد، بدون بو و مزه می باشد. ماده ای طبیعی است که به دو صورت معدنی و آلی وجود دارد. آرسنیک معدنی در آب، خاک و بستر سنگ یافت می شود و برای بدن سمی است. آرسنیک و ترکیبات آن در صنعت کاربرد زیادی دارد و در ساخت شیشه، چوب، حشره کش، علف کش، اجزاء الکترونیکی و آلیاژها استفاده می کنند. آرسنیک از راه تنفس، غذا، آب، خاک و پوست منتقل می شود.

سوزاندن مواد حاوی آرسنیک از قبیل چوب آرسنیک را در هوا منتشر می کند و هم چنین تنباکو و سیگار نیز حاوی مقدار ناچیز آرسنیک هستند. ماهی ها و غذاهای دریایی و مکمل های کلسیم که از صدف های دریایی ساخته می شود نیز حاوی مقدار زیادی آرسنیک می باشند، اما برای بدن سمی نیستند.

در نقاط مختلف دنیا جمعیتی که آب غنی از آرسنیک را می نوشند مخاطرات بهداشتی شدیدی مشاهده شده است. آب آشامیدنی از نظر آرسنیک تهدید جدی برای بهداشت عمومی است.
آرسنیک در آب آشامیدنی وجود دارد، استاندارد های آب آشامیدنی میزان آرسنیک را 50 قسمت در بیلیون مجاز می دانند و بهتر است آب آشامیدنی بیشتر از این میزان را مصرف نکنید.

منابع آرسنیک
· آرسنیک ممکن است در آبی که از میان صخره های غنی از آرسنیک جریان دارد یافت شود.
· آرسنیک به طور وسیع در قشر خاک وجود دارد.
· آرسنیک از طریق حل شدن مواد و سنگ های معدنی وارد آب می شود و به ویژه در مناطقی که فرسایش خاک از صخره ها زیاد است در آب های زیرزمینی متراکم می گردد.
· در برخی مناطق فاضلاب های صنعتی باعث توزیع آرسنیک در آب می شوند.
· آرسنیک به طور تجاری در ساختن آلیاژ و مواد نگهدارنده چوب به کار می رود.
· احتراق سوخت های فسیلی منبعی از آرسنیک است که آلودگی را در هوا منتشر می کند.
· آرسنیک معدنی می تواند از راه های مختلف وارد محیط شود اما آرسنیت سه ظرفیتی و ارسنات پنج ظرفیتیدر آب های طبیعی و همچنین در آب های آشامیدنی بیشتر یافت می شود.
· آرسنیک آلی به وفور در غذاهای دریایی یافت می شوند که خطرات آن برای سلامتی بسیار کمتر است و به سهولت توسط بدن دفع می شوند.

عوارض ناشی از آرسنیک
مسمومیت مزمن آرسنیک بعد از یک دوره طولانی در معرض آرسنیک ( بین 5 تا 20 روز ) قرار گرفتن از طریق نوشیدن ایجاد می شود که با مسمومیت حاد متفاوت است.
در مسمومیت حاد علائم مسمومیت بلافاصله ظاهر می شود که شامل : استفراغ، ، درد دستگاه گوارش و اسهال می باشد.
در معرض آرسنیک قرارگرفتن به مدت طولانی حتی در مقادیر کم (05/0 میلی گرم در لیتر) باعث افزایش خطر ابتلاء به سرطان پوست، ریه، مجاری ادراری و مثانه و سرطان کلیه می شود. همچنین تغییرات پوستی از قبیل تغییر رنگ پوست ( پیدایش نقاط تیره و روشن در پوست ) و افزایش ضخامت یا برآمدگی زرد رنگ روی پوست ( شاخی شدن پوست ) نیز از عوارض دیگر آن است.آرسنیک دارای اثرات سوء روی سیستم عصبی است که علائم آن لرزش و سردرد است. تنفس آرسنیک خطر ابتلاء به سرطان ریه را افزایش می دهد.جذب آرسنیک از طریق پوست بسیار کم است. بنابراین شستشو با آب حاوی آرسنیک مخاطرات سلامتی برای انسان ندارد.
اولین تغییراتی که آرسنیک ایجاد می کند تغییر رنگ پوست و سپس شاخی شدن پوست و پس از آن سرطان است که پدیده ای کند است و بیش از ده سال طول می کشد تا آشکار شود.
علائم و نشانه های عوارض ناشی از آرسنیک در بین گروه های مختلف مردم و مناطق جغرافیایی متفاوت است. بنابراین نشانه های کلی از بیماریهایی که به وسیله آرسنیک ایجاد می شود، وجود ندارد و این پیچیدگی ها تشخیص را دشوار می کند. به هر حال آرسنیک اثرات سوء روی عروق محیطی دارد.
در سال 2000 بررسی های انجام شده نشان داده است که 200 تا 270 هزار مرگ و میر در بنگلادش به دلیل سرطان ناشی از مصرف آب چاه حاوی آرسنیک رخ داده است. همچنین شیوع قانقاریا در چین را به دلیل مصرف آرسنیک می دانستند ولی چون در نقاط دیگر جهان مشاهده نشد به این نتیجه رسیدند که ممکن است سوءتغذیه نیز در پیشرفت بیماری موثر بوده است.

پیشگیری و کنترل
مهمترین راه پیشگیری تهیه آب آشامیدنی سالم و تصفیه شده است و دیگری کاهش آرسنیک در آب است که دشوار و گران است و در بسیاری از مناطق شهری و در بیشتر مناطق روستایی جهان غیرقابل اجراست.
اولین استاندارد بین المللی آب آشامیدنی میزان قابل قبول آرسنیک را 2/0 میلی گرم در لیتر تعیین کرد. در سال 1963 استاندارد آب آشامیدنی مورد تجدید نظرقرار گرفت و میزان آرسنیک را به 05/0 میلی گرم در لیتر کاهش داد . در سال 1993 سازمان بهداشت جهانی WHO به دلیل اثبات سرطان زایی آرسنیک معدنی میزان قابل قبول آرسنیک در آب آشامیدنی را به کمتر از 01/0 میلی گرم در لیتر کاهش داد.


وبسایت تخصصی علوم محیطی و عمرانی ، بانک دانلود رایگان مقالات ، پایان نامه ، کتب ، فیلم و نرم افزارهای عمرانی و علوم محیطی .... برای بازگشت به صفحه اصلی اینجا کلیک کنید...

اولین دیدگاه رو شما بگذارید

  

*توجه *توجه برای مشاهده مطلب و یا دانلود فایل مورد نظر خود به پایین همین پست مراجعه گردد

1   -     اپیدمیولو ژی  بیماریهای شایع در ایران / دکتر عزیزی , دکتر جانقربانی / خسروی

 

           2   -     اصول اپیدمیولوژی بالینی / دکتر جانقربانی/ شیراز / 1374

 

           3  -  اصول اپیدمیولوژی / دکتر ملک افضلی , کیومرث ناصری / مرکز نشر دانشگاهی /1363 ( نایاب و تجدید چاپ نشده )

 

           4  -   اصول اپیدمیولوژی و مبارزه با بیماریها / میر حسینی / اترک / 1370

 

           5  -  اصول تغذیه رابینسون

 

           6   -  اصول و کلیات خدمات بهداشتی / شجاعی تهرانی

 

           7   - اصول و کلیات خدمات بهداشتی/ میرحسینی ( بهداشت 1)

 

           8   -   آموزش بهداشت  , ارتباطات  و تکنولوژی آموزشی / دکتر باقیانی مقدم , دکتر شریفی راد / سبحان

 

           9   -   آموزش بهداشت / دکتر فروغ شفیعی /

 

         10   - پر سش های چهار گزینه ای  اپیدمیولوژی / موسسه دیباگران تهران

 

         11  -  پر سش های چهار گزینه ای کلیات خدمات بهداشتی ( بهداشت عمومی   )  موسسه دیباگران تهران

 

         12  - پرسش های چهار گزینه ای  ( 2500 تست دروس عمومی  ج : 1و2 ) / انتشارات فرهنگ

 

         13  - تست آمار حیاتی / دیباگران 

 

         14  -  جمعیت و تنظیم خانواده / دکتر باقیانی مقدم/ سبحان

 

         15  - جمعیت و تنظیم خانواده / دکتر تقوی /

 

         16 -  چکیده آمار زیستی / دکتر طباطبایی , دکتر بشردوست / کتاب سبا اصفهان

 

         17 - درسنامه پزشکی و پیشگیری اجتماعی ( ج : 1-4 ) / ایلیا

 

         18 - درسنامه پزشکی و پیشگیری اجتماعی ( خلاصه  درسنامه :  G & P ) / کتاب میر

 

         19 -  کتاب جامع بهداشت عمومی / هیئت مولفان / ارجمند ( ج :  3-1 )

 

         20  -   کلیات بهداشت عمومی / دکتر صادقی حسن آبادی / شیراز

 

         21  - مجموعه سئوالات ( سالیانه  ) کاردانی / کارشناسی / رشته های بهداشت

 

         22  -  مدیریت و نظارت در مراکز بهداشتی درمانی / محسن حیطه / نشر عابد 1380

 اصول کلیات میرحسینی و آمار و اپیدمیولوژی کامران احمدی منابع خوبی برای کسانی که فرصت کم دارند است


وبسایت تخصصی علوم محیطی و عمرانی ، بانک دانلود رایگان مقالات ، پایان نامه ، کتب ، فیلم و نرم افزارهای عمرانی و علوم محیطی .... برای بازگشت به صفحه اصلی اینجا کلیک کنید...

اولین دیدگاه رو شما بگذارید

  

*توجه *توجه برای مشاهده مطلب و یا دانلود فایل مورد نظر خود به پایین همین پست مراجعه گردد

 

آفتاب سوختگی خطرناک و ناخوشایند است و با فرارسیدن فصل بهار و تابستان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ اما هنوز هم بسیاری از افراد خیلی دیر متوجه این موضوع می‌شوند. در اینجا نکاتی را برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی و محافطت از پوست برایتان شرح می‌دهیم که امیدواریم مفید باشد.
 
1- همیشه از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. بهتر است از یک متخصص پوست بپرسید که چه SPF برای پوست شما مناسب است، اما معمولا هرچه درجه SPF بالاتر باشد، بهتر است.
خیلی مهم است که کرم ضدآفتاب در برابر هر دو اشعه UVA و UVB از پوست شما محافظت کند. همچنین اگر به استخر یا کناردریا می‌روید، کرمی انتخاب کنید که ضدآب هم باشد.
حواستان باشد که به دنبال یک کرم ضدآفتاب ارزان قیمت نباشید. شما نباید کیفیت را قربانی ارزانی کنید. یادتان باشد که صحبت درمورد پوست و مراقبت از آن است، پس در انتخاب خود دقت کنید.
 
2- سعی کنید در زمان‌های بین 10 صبح تا 4 بعدازظهر از قرار گرفتن مستقیم در مقابل آفتاب خودداری کنید، چون در این زمان اشعه‌های خورشید قویتر هستند و بیشتر از سایر زمانها به پوست شما صدمه می‌زند. اگر هم در این فاصله زمانی بیرون هستید، سعی کنید بیشتر در سایه راه بروید.
 
3- فراموش نکنید که لبهای شما هم به مراقبت و محافظت در برابر آفتاب نیاز دارد. بیشتر کرم‌های لب دارای SPF 15 است. استفاده از کرم‌های لب هم برای آقایان و هم خانمها لازم است. لب بخش ظریف و حساسی است که در برابر آفتاب قرار می‌گیرد و حتما باید از آن مراقبت بشود.
به همین ترتیب مراقبت از چشم‌ها هم اهمیت زیادی دارد. از عینک آفتابی مناسب با فیلتر یووی استفاده کنید.
 
4- اگر می‌خواهید پوستتان برنزه بشود، اینکار را به تدریج انجام بدهید. دراز کشیدن زیر آفتاب به مدت چندین ساعت به پوست شما صدمه می‌زند و همچنین باعث گرمازدگی می‌شود.
 
5- یادتان باشد که ضدآفتاب را هردوساعت یکبار تجدید کنید، چون به تدریج اثرش را از دست می‌دهد و پوست شما بدون محافظ می‌ماند. به خاطر داشته باشید که حتما ضدآفتاب را در روزهای ابری هم استفاده کنید، چون ابر مانع رسیدن پرتوهای یو‌وی به پوست نمی‌شود.
 
6- البته توجه داشته باشید که کمی نور خورشید برای سلامتی لازم است، بنابراین به طور کامل از قرار گرفتن در مقابل آفتاب خودداری نکنید؛ فقط هنگام قرار گرفتن در برابر آفتاب احتیاط لازم را انجام بدهید. فقدان آفتاب هم برای سلامتی مضر است.

وبسایت تخصصی علوم محیطی و عمرانی ، بانک دانلود رایگان مقالات ، پایان نامه ، کتب ، فیلم و نرم افزارهای عمرانی و علوم محیطی .... برای بازگشت به صفحه اصلی اینجا کلیک کنید...

اولین دیدگاه رو شما بگذارید

  

*توجه *توجه برای مشاهده مطلب و یا دانلود فایل مورد نظر خود به پایین همین پست مراجعه گردد

معاون آموزش و حوادث اورژانس کشور اعلام کرد: درمان نکردن گرمازدگی در جوانان با20 درصد و سالمندان با 80 درصد خطر مرگ همراه است
دکتر فرهاد رضوانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه گرمازدگی یک اورژانس طبی محسوب می‌شود، اظهار کرد: درمان نکردن گرمازدگی در افراد جوان و سالم 20 درصد و در افراد مسن و یا دچار بیماریهای زمینه‌ای با 80 درصد خطر مرگ همراه است.
وی در ادامه توضیح داد: هرگونه اختلال در تنظیم درجه حرارت از طریق عدم تعادل در تولید و دفع گرما سبب گرمازدگی می‌شود؛ به عبارتی گرما بیش از حد تولید و یا دفع گرما کاهش می‌یابد.
دکتر رضوانی با بیان اینکه مرکز تنظیم درجه حرارت در هیپوتالاموس قرار دارد، اظهار کرد: از عوامل مؤثر در افزایش تولید گرما در بدن فعالیت بدنی و ورزشی، مصرف برخی داروها بدون تجویز پزشک، برخی بیماریهای متابولیک و غدد نظیر پرکاری تیروئید است.
معاون آموزش و حوادث اورژانس کشور ادامه داد: گرما و رطوبت زیاد هوا سبب تحریک پایانه‌های عصبی و انتقال پیام عصبی به هیپوتالاموس می‌شود در بیماران قلبی ـ عروقی نیز از دست دادن آب (هیدراتاسیون) سبب کاهش آب و املاح بدن و در نتیجه کاهش دفع گرمای بدن می‌شود.
وی افزود: مصرف داروهای آرام‌بخش، قلبی و یا در افراد مبتلا به بیماریهای وسیع پوستی به علت وجود مشکلات پوستی دفع گرما با مشکل مواجه می‌شود.
دکتر رضوانی تنفس عمیق و تند، ضعف ناگهانی، تهوع و استفراغ، سردرد و سرگیجه و در نهایت کاهش سطح هوشیاری و تشنج و کما را از علائم گرمازدگی دانست و به ایسنا خاطرنشان کرد: بهترین درمان برای افراد گرمازده انتقال فرد مبتلا به محیط امن و درآوردن لباس تا حد امکان است و یا فرو بردن فرد در آب تا امکان برقراری تبادل گرما فراهم شود و در صورت عدم دسترسی به آب توصیه می‌شود ملحفه‌ای خیس به دور بیمار پیچیده شود و یا فرد را در معرض کولر و پنکه قرار دهند به شرط آنکه بیمار دچار لرز نشود چرا که لرز خود عاملی برای تولید گرماست.
معاون آموزش و حوادث اورژانس کشور در ادامه توضیح داد: به دلیل جلوگیری از آسپیراسیون (ورود ترشحات به نای) توصیه می‌شود سر فرد گرمازده بالاتر از بدن قرار گیرد و از دادن مایعات داغ و الکل به وی باید جدا خودداری شود چرا که سبب بدتر شدن وضعیت فرد گرمازده می‌شود.
دکتر رضوانی دادن استامینوفن برای کاهش درجه حرارت را فاقد جایگاه علمی دانست و یادآور شد: برای کنترل تشنج کنترل درجه حرارت و انتقال به مرکز درمانی توصیه می‌شود.
دکتر رضوانی یادآور شد: افرادی که مشغول انجام کارهای سخت و زیان‌آور هستند و یا در معرض هوای آزاد کار می‌کند و ورزشکاران بیشتر در معرض گرمازدگی قرار دارند.
وی در پایان تصریح کرد: سال گذشته 47 مورد گرمازدگی به اورژانس تهران منتقل شد که تعداد بیشتری از افراد گرمازده در سطح شهر تهران توسط مردم به مراکز درمانی و درمانگاهها منتقل شدند.


وبسایت تخصصی علوم محیطی و عمرانی ، بانک دانلود رایگان مقالات ، پایان نامه ، کتب ، فیلم و نرم افزارهای عمرانی و علوم محیطی .... برای بازگشت به صفحه اصلی اینجا کلیک کنید...

اولین دیدگاه رو شما بگذارید

  

مشخصات مدیر وبسایت

مهندسی علوم محیطی و عمرانی [108]

وب سایت علوم محیطی و بانک دانلود رایگان مقالات علوم محیطی وعمرانی ، مهندسی عمران ، محیط زیست ، بهداشت محیط ، شهر سازی ، علوم جغرافیا ، آب و هواشناسی ، معماری ، زمین شناسی ، کشاورزی ، منابع طبیعی ، معدن ...
به دلیل حجم زیاد مطالب از جستجو استفاده کنید
Google

جستجو دراین وبلاگ
در تمامی اینترنت

کلمات کلیدی وبسایت

د ، د ، س ، د ، س ، م ، & ، & ، & ، & ، & ، م ، س ، س ، س ، س ، س ، س ، س ، س ، د ، د ، د ، ج ، ج ، ا ، ب ، ب ، ب ، ب ، س ، د ، د ، د ، ع ، ع ، م ، م ، م ، م ، م ، م ، م ، م ، م ، ه ، و ، م ، م ، ر ، ب ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، ت ، د ، د ، د ، د ، د ، خ ، آ ، م ، م ، م ، ل ، ل ، ل ، ل ، ق ، ق ، گ ، ع ، ع ، ع ، ص ، ض ، ع ، غ ، ف ، ف ، ف ، ف ، ف ، ف ، ف ، ف ، ر ، د ، د ، س ، س ، س ، س ، س ، ش ، ش ، ص ، ص ، م ، م ، م ، م ، م ، م ، ن ، ه ، ن ، ن ، ی ، ی ، ک ، ک ، ک ، Y ، آ ، آ ، c ، b ، E ، g ، آ ، آ ، آ ، آ ، ا ، ا ، ا ، ا ، ب ، آ ، ب ، پ ، پ ، پ ، پ ، ت ، خ ، خ ، خ ، چ ، ح ، چ ، خ ، خ ، د ، د ، د ، ت ، ث ، ج ، ج ، ت ، ت ، ث ، ج ، ج ، ج ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، ج ، ج ، ت ، ج ، ج ، ج ، ج ، ج ، ج ، ج ، ث ، ت ، ت ، ت ، ت ، ت ، ت ، د ، خ ، خ ، د ، د ، د ، د ، د ، د ، د ، د ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، خ ، پ ، پ ، پ ، پ ، پ ، پ ، پ ، ب ، پ ، پ ، ب ، پ ، پ ، پ ، پ ، پ ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، آ ، ا ، ا ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، & ، & ، , ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، م ، ک ، ک ، ک ، ک ، ک ، ک ،
ویرایش