پاییز 89 - مهندسی + عمران + آبادانی + توسعه
سفارش تبلیغ
< 1 2 3 4 >
*توجه *توجه برای مشاهده مطلب و یا دانلود فایل مورد نظر خود به پایین همین پست مراجعه گردد

مهندس عبدالرضا امیدوار شهری، با اشاره به اینکه نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که در هفته جاری به ویژه در روزهای دوشنبه تا پنجشنبه هوای گرم تابستانه بیشتر نقاط کشور را فرا می‌گیرد، تاکید کرد: بر این اساس پیش‌بینی می‌شود این هفته یکی از گرمترین هفته‌های تابستان امسال باشد.


وی به اطلاعیه ویژه سازمان هواشناسی اشاره کرد و افزود:‌ بر این اساس طی روزهای یکشنبه تا چهارشنبه به سبب افزایش سرعت وزش باد، گرد و خاک در شمال سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان جنوبی سبب کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی می‌شود.


مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: تا روز سه‌شنبه نیز در برخی نقاط استان‌های ایلام، خوزستان، فارس، اصفهان، لرستان، مرکزی، همدان، قم و جنوب سمنان به تناوب باد و گرد و خاک رقیق پیش‌بینی شده است.


وی گفت: در عین حال در شهرهای شمالی آذربایجان‌ها و برخی نقاط سواحل دریای خزر و شمال شرق کشور نیز افزایش ابر و بارش‌های پراکنده پیش‌بینی می‌شود و از بعد از ظهر یکشنبه نیز برخی نقاط سواحل شرقی خزر و شمال شرق کشور بارش پراکنده داشته و بتدریج این موج از کشور خارج خواهد شد. همچنین طی روزهای یکشنبه و دوشنبه در شرق کشور به ویژه منطقه زابل وزش باد شدید با گرد و خاک انتظار می‌رود.


مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور به وضع هوای تهران اشاره کرد و گفت: بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی، آسمان تهران در روز یکشنبه صاف گاهی با رشد ابر در ارتفاعات، وزش باد پیش‌بینی شده است که حداقل و حداکثر دما در این روز با دو درجه افزایش به 25 و 37 درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد. همچنین در روز دوشنبه نیز آسمان پایتخت صاف در پاره‌ای نقاط با وزش باد پیش بینی شده که حداقل و حداکثر دما در این روز 26 و 39 درجه سانتی گراد بالای صفر خواهد رسید.


وی تاکید کرد: نقشه‌های دمایی نیز نشان می‌دهد در روز یکشنبه حداکثر دمای 8 استان کشور بالای 40 درجه خواهد بود به شکلی که بیشترین دما برای استان خوزستان با 46 درجه سانتیگراد بالای صفر پیش‌بینی شده و پس از آن فارس، یزد و قم با 42 درجه و خراسان جنوبی، کرمانشاه، لرستان و مرکزی با حداکثر دمای 40 درجه سانتیگراد بالای صفر گرمترین استان‌های کشور خواهند بود. در عین حال استان اردبیل با حداکثر دمای 24 درجه سانتیگراد بالای صفر در روز یکشنبه خنکترین استان کشور پیش‌بینی می‌شود.


وبسایت تخصصی علوم محیطی و عمرانی ، بانک دانلود رایگان مقالات ، پایان نامه ، کتب ، فیلم و نرم افزارهای عمرانی و علوم محیطی .... برای بازگشت به صفحه اصلی اینجا کلیک کنید...

اولین دیدگاه رو شما بگذارید

  

*توجه *توجه برای مشاهده مطلب و یا دانلود فایل مورد نظر خود به پایین همین پست مراجعه گردد

نتایج تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد افزایش بیش از اندازه آفات نباتی و نیز گرم شدن درجه حرارت زمین، امنیت غذایی مردم جهان را به شدت تهدید می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، به گفته دانشمندان انگلیسی، افزایش بیش از اندازه آفات نباتی از جمله حشرات، قارچ ها، باکتری ها و ویروس ها که جابجایی کالاها اصلی ترین دلیل این افزایش است به همراه گرمایش زمین که سبب می‌شود این آفات بتوانند در شرایط جغرافیایی جدید به آسانی خود را با محیط انطباق دهند، امنیت غذایی مردم جهان را تهدید می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهند آفات نباتی در همه انواع آنها، هر ساله حدود سه کیلومتر از لحاظ عرض جغرافیایی به قطب شمال و جنوب پیشروی می‌کنند.

دانشمندان همچنین از ارتباطی مستقیم میان افزایش دمای کره زمین طی 50 سال گذشته و افزایش مقدار آفات نباتی در سرتاسر جهان خبر دادند.

محققان با علم به اینکه بین 10 تا 16 درصد از زمین های کشاورزی در سطح کره زمین به سبب فعالیت آفات نباتی از بین رفته‌اند، می‌گویند افزایش بی رویه این آفات امنیت غذایی جهان را به شدت تهدید می‌کند.

دن ببر (Dan Bebber) از دانشگاه اکستر (Exeter) در انگلیس می‌گوید اگر آفات نباتی همچنان به پیشروی خود به سمت قطب‌ها ادامه دهند و زمین هم بیش از پیش گرم شود، افزایش جمعیت کره زمین و تخریب زمین‌های کشاورزی، تهدیدی جدی برای امنیت غذایی مردم در سرتاسر این کره خاکی به شمار خواهد رفت.

محققان می‌گویند برای متوقف کردن روند نابودی زمین‌های کشاورزی با توجه به افزایش دمای زمین، باید تلاش‌های بیشتری برای جلوگیری از افزایش رشد و فعالیت آفات نباتی و انتقال آنها از نقطه‌ای به نقطه دیگر از این کره خاکی صورت بگیرد.

دانشمندان برای این تحقیق، پیشروی 612 نوع آفت نباتی را طی 50 سال مورد مطالعه قرار دادند. آنها به این نتیجه رسیدند که روند پیشروی آفات نباتی به سمت قطب های کره زمین، در مناطقی که قبلا عاری از آفات بودند، با افزایش دمای هوا ارتباط مستقیم دارد.


وبسایت تخصصی علوم محیطی و عمرانی ، بانک دانلود رایگان مقالات ، پایان نامه ، کتب ، فیلم و نرم افزارهای عمرانی و علوم محیطی .... برای بازگشت به صفحه اصلی اینجا کلیک کنید...

اولین دیدگاه رو شما بگذارید

  

*توجه *توجه برای مشاهده مطلب و یا دانلود فایل مورد نظر خود به پایین همین پست مراجعه گردد

افزایش سطح آب دریاها یکی از فاجعه‌بارترین آثار تغییرات جوی دست‌ساز بشر است که می‌تواند قدرت مخرب طوفان‌ها را افزایش داده و شهرهای ساحلی بزرگ را به همراه جزایر کوچک مسکونی در خود فروبرد.

براساس گزارش دیسکاوری، این خطر درحالی روز به روز افزایش پیدا می‌کند که تنها در آمریکا بیش از هشت میلیون نفر در نزدیکی منطقه خطر سیل‌های ساحلی قرار گرفته‌اند.

در قرن بیستم سطح آب اقیانوس‌های جهان 17 سانتیمتر افزایش پیدا کرد و به نظر می‌رسد که میزان سرعت افزایش سطح آب از قرن نوزدهم افزایش پیدا کرده‌بود. در قرن 21 دانشمندان  انتظار دارند افزایش سطح آب اقیانوس‌ها با  ادامه پیدا کردن دلایل گرم‌شدن آب‌ها و ذوب شدن یخ‌های قطبی که آب ناشی از آنها به اقیانوسها می‌ریزند، با سرعت بیشتری به ادامه پیدا کند.

اما سوال اینجا است که افزایش سطح آب‌های زمین تا 87 سال آینده چه‌اندازه ادامه پیدا خواهد کرد؟ هیات درون‌دولتی تغییرات جوی یا IPCC قصد دارد در تاریخ 27 سپتامبر خلاصه‌ای از بخش علوم فیزیکی پنجمین گزارش ارزیابی خود را منتشر کند،‌اطلاعاتی که برای قانون‌گذاران و افزایش درک عمومی از تغییرات جوی منبع ارزشمندی به شمار رود.

6 سال پیش نسخه‌ای از این گزارش تخمین زده‌بود که تا سال 2011 سطح آب دریاها از 18 سانتیمتر تا 59 سانتیمتر افزایش پیدا خواهد کرد. اما دانشمندان با بررسی این گزارش متوجه کمبود اطلاعات کلیدی شدند و بررسی‌های بیشتر برروی این گزارش نشان داد تا پایان این قرن سطح آب دریاها باید بیشتر از تخمین‌های این گزارش باشد.

به گفته محققان دانشگاه پرینستون، نکته اصلی درباره پیش‌بینی‌ها این است که تنها بخشی از داستان افزایش سطح آب دریاها را شامل شده‌اند و نویسندگان آن نقش بالقوه صفحات یخی ایسلند و گرینلند را نادیده گرفته‌اند. دانشمندان می‌دانند که این صفحات یخی می‌تواند در سطح آب دریاها افزایش قابل توجهی ایجاد کند زیرا حجم غیرقابل تصوری از آب درون این صفحات منجمد شده‌است. این لایه‌های یخی آب اقیانوس‌ها را در طول فصل بارش برف به خود جذب کرده و در فصل ذوب شدن به اقیانوس‌ها بازمی‌گردانند،‌اما دانشمندان هرگز به اندازه کافی نتوانستند زوایای مختلف این روند را درک کنند تا به اثر حقیقی تغییرات جوی برروی این صفحات یخی پی ببرند.

طی سال‌های اخیر میزان درک نقش بالقوه صفحات یخی تا اندازه قابل توجهی افزایش یافته‌است. به گفته دانشمندان درک از پدیده صفحات یخی افزایش قابل توجهی یافته اما نه به اندازه‌ای که آنها را راضی کند. مطالعاتی که توسط گروه Ice2Sea انجام شده افزایش بیشتری را نسبت به گزارش IPCC اعلام کرده‌ و آن را کمی بیشتر از یک متر تخمین زده‌است.

مدلسازی دیگری که براساس درک دانشمندان از فرایند‌های فیزیکی مرتبط با تغییرات سطح آب دریاها انجام شده میزان افزایش سطح آب اقیانوس‌ها را تا پایان این قرن دو متر پیش‌بینی کرده‌است. با این‌همه تمامی مدل‌های موجود ناکامل بوده تمامی جنبه‌های فرایند افزایش سطح آب دریاها را در بر نمی‌گیرند و احتمالا اثر تغییرات جوی بر این رویداد را دست کم گرفته‌اند. به گفته دانشمندان افزایش دو متری آب دریا براساس داده‌های موجود کمی بیش از اندازه زیاد است و احتمالا بهترن تخمین برای این رویداد 1.5 متر خواهد بود.


وبسایت تخصصی علوم محیطی و عمرانی ، بانک دانلود رایگان مقالات ، پایان نامه ، کتب ، فیلم و نرم افزارهای عمرانی و علوم محیطی .... برای بازگشت به صفحه اصلی اینجا کلیک کنید...

اولین دیدگاه رو شما بگذارید

  

*توجه *توجه برای مشاهده مطلب و یا دانلود فایل مورد نظر خود به پایین همین پست مراجعه گردد

به گزارش آسوشیتدپرس "هیات بین‌دولتی تغییرات اقلیمی" (IPCC) با صریح‌ترین عباراتی که تا به حال در گزارشی درباره علل تغییرات اقلیمی جهان به کار برده است، خواستار اقدام جهانی برای کنترل خروجی‌های دی‌اکسید کربن و سایر گازهای گلخانه‌ای شد.

IPCC که 195 کشور جهان عضو آن هستند، این گزارش را روز جمعه پس از گفتگوهایی که تمام شب به طول انجامید، در اجلاسی در استکهلم منتشر کرد.

این هیات وابسته به سازمان ملل در ارزیابی پیشین‌اش در سال 2007 اعلام کرده بود  گرمایش جهانی "با احتمال بسیار زیاد" ناشی زا فعالیت انسانی، به خصوص آزاد شدن دی‌اکسید کربن به درون جو ناشی از سوزاندن زغالسنگ، نفت و گاز است.

این تغییر در عبارات به کار رفته به معنای آن است که دانشمندان از 90 درصد اطمینان به اطمینان 95 درصدی رسیده‌اند- یعنی تقریبا همان درجه یقین که سیگار کشیدن باعث مرگ می‌شود.

کریس فیلد، دانشمندی از موسسه کارنگی که سرپرست IPCC است، اما در تهیه گزارشی که جمعه منتشر شد،دخالت نداشت، می‌گوید: "در احتمال 90 درصد، 10 درصد احتمال درست نبودن نتیجه‌گیری‌ها وجود دارد. و اکنون این احتمال خطا 5 درصد است. یعنی اطمینان ما در این باره دو برابر شده است. این واقعا تغییری قابل‌ملاحظه در میزان شناخت ما از این موضوع ایجاد می‌کند."

یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات در این گزارش این بود که چگونه با داده‌های مربوط به درجه حرارت در 15 سال گذشته که ظاهرا کند شدن روند گرمایش را نشان می‌دهد، برخورد کنند. افرادی که درباره نقش انسان در ایجاد تغییرات آب و هوایی تردید دارند، می‌گویند با وجود اینکه دهه گذشته گرم‌ترین درجه حرارت‌ها نسبت به دماهای ثبت‌‌شده در سال‌های پیش را داشته است، اما این "وقفه" بر اجماع علمی درباره تغییرات آب و هوایی سایه تردید می‌افکند.

بسیاری از دولت‌ها درباره نحوه برخورد با این موضوع در پیش‌نویس‌های قبلی اعتراض داشتند و برخی خواستار حذف کلی این موضوع شده بودند.

در نهایت IPCC تنها اشاره مختصری به این موضوع در چکیده گزارشش برای سیاستگذاران کرده است و تاکید می‌کند که سوابق کوتاه‌مدت ممکن است تحت تاثیر نوسانات طبیعی قرار گیرند و بیانگر گرایش‌های درازمدت نیستند.

توماس استاکر، یکی از دو رئیس گروهی که این گزارش را نوشته‌اند، می‌گوید: "یک قاعده قدیمی می‌گوید روندهای مربوط به آب و هوا را نباید در دوره‌های کمتر از حدود 30 سال محاسبه کرد."

بسیاری از دانشمندان می‌گویند این داده‌های دمایی مربوط به 15 سال اخیر بیانگر نوسان‌های اتفاقی آب و هوایی هستند و سال 1988 که به عنوان نقطه شروع ثبت این داده‌ها انتخاب شده است، سالی به طور غیرمعمول گرم بوده است. یک فرضیه مورد توجه دیگر این بود که گرما به طور موقت در اقیانوس‌ها جذب می‌شود، ولی در چکیده نهایی به آن اشاره نشد.

IPCC می‌گوید شواهد مبنی بر تغییرات آب و هوایی به یمن مشاهدات بیشتر و بهتر، شناخت واضح‌تر سیستم‌‌های آب و هوایی و بهبود مدل‌ها برای تجزیه و تحلیل تاثیر بالا رفتن درجه حرارت افزایش یافته است.

کین داهه، رئیس دیگر این گروه کاری گفت: "ارزیابی علمی ما بیانگر این است که جو و اقیانوس گرم شده‌اند، میزان یخ و برف کاهش یافته است، سطح میانگین جهانی دریاها بالا رفته است و غلظت‌ گازهای گلخانه‌ای در جو افزایش یافته است."

متن کامل این گزارش 2000 صفحه‌ای تا روز دوشنبه منتشر نخواهد شد، اما چکیده‌ای از یافته‌های اصلی آن برای سیاستگذاران روز جمعه منتشر شد.

همانطوری که انتظار می‌رفت IPCC در این گزارش جدید رقم پیش‌بینی‌‌شده‌اش درباره بالا آمدن سطح دریاها تا پایان این قرن را به عدد 26 تا 82 سانتی‌متر بالا برده است. میزان پیش‌بینی‌شده در گزارش قبلی 18 تا 59 سانتی‌متر بود.

اما این سازمان تایید می‌کند که میزان حساسیت آب و هوا به خروجی‌های دی‌اکسیدکربن ممکن است کمتر از حدی باشد که در گزارش 2007 بیان شده بود. در آن زمان IPCC گفته بود که دو برابر شدن غلظت دی‌اکسید کربن در جو احتمالا به گرمایشی در حد 2 تا 4.5 درجه سلسیوسی خواهد انجامید. این سازمان در گزارش جدید حد پایینی این طیف به حد گزارش‌های ماقبل 2007 یعنی 1.5 درجه بازگردانده است.

ارزیابی‌های IPCC مهم هستند، زیرا اساس علمی مذاکرات سازمان ملل درباره پیمان جدید آب و هوایی را تشکیل دهند. تصور بر این است که پذیرش این پیمان بوسیله دولت‌ها در سال 2015 تکمیل شود، اما روش نیست که آیا به تعهدات‌شان برای کم کردن خروجی‌های گازهای گلخانه‌ای که برای نگهداشتن درجه حرارت در پایین‌تر از حدی که بتوان از بدترین اثرات تغییرات اقلیمی پرهیز کرد، عمل خواهد کرد یا نه.

این گزارش با استفاده از چهار سناریو بر اساس میزان‌های متفاوت کنترل خروجی‌های گازهای گلخانه‌ای، پیش‌بینی کرده است که میانگین درجه حرات جهانی در این قرن از 0.3 تا 4.8 درجه سلسیوس بالا خواهد رفت.

فقط در سناریوی با کمترین میزان خروجی گازهای گلخانه‌ای، که بر اساس کاهش عمده در خروجی‌های دی‌اکسیدکربن است وعملی‌شدن آن نامحتمل به نظر می‌رسد، به میزانی از افزایش درجه حرارت پایین‌تر از حدی کشورها به عنوان هدف مذاکرات خود برای اجتناب از بدترین اثرات گرمایش جهانی برگزیده‌اند، خواهد انجامید. این حد گرم شدن تا میزان 2 درجه سلسیوس در مقایسه با دوران پیش از انقلاب صنعتی در قرن هجدهم است.

در حال حاضر افزایش میزان خروجی‌های گازهای گلخانه‌ای به علت رشد سریع چین و سایر اقتصادهای نوظهور است. اما این کشورها می‌گویند کشورهای ثروتمند باید پیشگام کاهش خروجی‌های گازهای گلخانه‌ای باشند، زیرا آنها برای مدت طولانی‌تری کربن را به جو وارد کرده‌اند.


وبسایت تخصصی علوم محیطی و عمرانی ، بانک دانلود رایگان مقالات ، پایان نامه ، کتب ، فیلم و نرم افزارهای عمرانی و علوم محیطی .... برای بازگشت به صفحه اصلی اینجا کلیک کنید...

اولین دیدگاه رو شما بگذارید

  

*توجه *توجه برای مشاهده مطلب و یا دانلود فایل مورد نظر خود به پایین همین پست مراجعه گردد

دانشمندان مطالعات جوی و مقامات زیست‌محیطی از حدود 200کشور جهان در استکهلم گردهم آمده‌اند تا آخرین گزارش دانشمندان درباره گرم‌شدن زمین را که نخستین قسمت آن روز جمعه منتشر شد، بررسی کنند.

این گزارش را «مجمع بین‌الدولی تغییر آب و هوای زمین» یا«IPCC» تهیه کرده است. اعضای این مجمع را هزاران نفر دانشمند داوطلب تشکیل می‌دهند. این مجمع در سال 1988 میلادی از طرف سازمان ملل متحد و سازمان جهانی هواشناسی پایه‌گذاری شد تا اطلاعات فنی و اجتماعی - اقتصادی در مورد گرم شدن کره زمین را گردآوری کند. به گزارش ایسنا، سؤال اصلی که دانشمندان بر سر آن هنوز به توافق نرسیده‌اند این است که چرا روند گرم شدن هوای زمین از سال1998 سیر صعودی نداشته و آیا این نشان نمی‌دهد که گرم شدن کره‌ زمین ممکن است به انسان ربطی نداشته باشد؟

دانشمندان بر سر توضیح دلیل این پدیده و نیز مدل‌های کامپیوتری که با آن می‌توان گرم شدن هوای زمین را بررسی کرد، توافق نظر ندارند اما اکثر آنها معتقدند که گرم شدن هوای زمین کار بشر است و همچنان ادامه دارد. با این حال ممکن است تأثیر آن موقتا در دمای کره زمین مشاهده نشود. در گزارش مجمع آمده است که گرم شدن زمین باعث خواهد شد سطح آب دریاها در کره زمین تا پایان این قرن 18 تا 59 سانتی‌متر بالا بیاید و در بدترین حالت آب اقیانوس‌ها در سال 2100 میلادی تقریبا یک متر بالاتر از وضعیت فعلی خواهد بود. با این حال منتقدان می‌گویند که مجمع برای گزارش خود از روش‌ها و مدل‌هایی استفاده می‌کند که باعث اغراق در نتایج می‌شود.


وبسایت تخصصی علوم محیطی و عمرانی ، بانک دانلود رایگان مقالات ، پایان نامه ، کتب ، فیلم و نرم افزارهای عمرانی و علوم محیطی .... برای بازگشت به صفحه اصلی اینجا کلیک کنید...

اولین دیدگاه رو شما بگذارید

  

مشخصات مدیر وبسایت

مهندسی علوم محیطی و عمرانی [108]

وب سایت علوم محیطی و بانک دانلود رایگان مقالات علوم محیطی وعمرانی ، مهندسی عمران ، محیط زیست ، بهداشت محیط ، شهر سازی ، علوم جغرافیا ، آب و هواشناسی ، معماری ، زمین شناسی ، کشاورزی ، منابع طبیعی ، معدن ...
به دلیل حجم زیاد مطالب از جستجو استفاده کنید
Google

جستجو دراین وبلاگ
در تمامی اینترنت

کلمات کلیدی وبسایت

د ، د ، س ، د ، س ، م ، & ، & ، & ، & ، & ، م ، س ، س ، س ، س ، س ، س ، س ، س ، د ، د ، د ، ج ، ج ، ا ، ب ، ب ، ب ، ب ، س ، د ، د ، د ، ع ، ع ، م ، م ، م ، م ، م ، م ، م ، م ، م ، ه ، و ، م ، م ، ر ، ب ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، ت ، د ، د ، د ، د ، د ، خ ، آ ، م ، م ، م ، ل ، ل ، ل ، ل ، ق ، ق ، گ ، ع ، ع ، ع ، ص ، ض ، ع ، غ ، ف ، ف ، ف ، ف ، ف ، ف ، ف ، ف ، ر ، د ، د ، س ، س ، س ، س ، س ، ش ، ش ، ص ، ص ، م ، م ، م ، م ، م ، م ، ن ، ه ، ن ، ن ، ی ، ی ، ک ، ک ، ک ، Y ، آ ، آ ، c ، b ، E ، g ، آ ، آ ، آ ، آ ، ا ، ا ، ا ، ا ، ب ، آ ، ب ، پ ، پ ، پ ، پ ، ت ، خ ، خ ، خ ، چ ، ح ، چ ، خ ، خ ، د ، د ، د ، ت ، ث ، ج ، ج ، ت ، ت ، ث ، ج ، ج ، ج ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، ج ، ج ، ت ، ج ، ج ، ج ، ج ، ج ، ج ، ج ، ث ، ت ، ت ، ت ، ت ، ت ، ت ، د ، خ ، خ ، د ، د ، د ، د ، د ، د ، د ، د ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، چ ، خ ، پ ، پ ، پ ، پ ، پ ، پ ، پ ، ب ، پ ، پ ، ب ، پ ، پ ، پ ، پ ، پ ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ب ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، ا ، آ ، ا ، ا ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، & ، & ، , ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، آ ، م ، ک ، ک ، ک ، ک ، ک ، ک ،
ویرایش